עגלת הקניות

0
סה"כ עלות המוצרים

השלמות של הנחישות: הנחיות להרהור ותרגול (אדהיטאנה פארמי)

אג'אהן סוצ'יטו
19/03/2022
קטעים נבחרים מתוך Parami, Ways to Cross Life's Floods - ב- https://amaravati.org/dhamma-books/parami-ways-to-cross-lifes-floods/
תרגום: מירית לוטן

אג’אהן סוצ’יטו (Ajahn Sucitto), יליד אנגליה, מבכירי הנזירים המערביים במסורת נזירי היער התאילנדים. הוסמך לנזירות ב-1976 בתאילנד, ב-1978 חזר לאנגליה והיה שותף לייסוד מנזר Cittaviveka (במערב סאסקס, אנגליה), המנזר המערבי הראשון במסורת הזו. בשנים 1992–2014 הוא כיהן כאב המנזר הזה. אג׳אהן סוצ׳יטו מנחה ריטריטים ברחבי העולם, והוא מחברם ועורכם של פרסומים רבים.

* * *

כשחושבים על נחישות, אחד הנושאים הראשונים שעולים על הדעת הוא חוזק אישי. אבל הנחישות היא גם תרגול של הבחנה חכמה – אילו החלטות רלוונטיות ומועילות לנו? וכמובן, זה קשור גם ליכולת האמפתית שלנו. בכל מקרה, יש להבין את ההשפעה שתהיה לנחישות על התודעה שלנו, וגם את הכוונה והמוטיבציה שהולידו אותה. נחישות חכמה אינה מבקשת להוכיח דבר לעצמנו או לאחרים, או להפוך אותנו לַטובים ביותר. זוהי מיומנות היכולה להפוך התבוננות חכמה ליעילה כשמיישמים אותה בפועל ומשמרים אותה. במובן הזה, היא משרתת את כל הפארמיטות.

 

התבוננות

כדי לקשור התבוננות חכמה לנחישות אנחנו יכולים לשאול: “בתודעה שמבקשת את טובתי, איך אני מגבש ומקיים כיוון בחיים? איך אני מאכזב את עצמי; מהן נקודות החולשה שלי? מצד אחר, איזו איכות טובה או מיומנות כדאי לפתח? על אילו מהמכשולים או המיומנויות האלה הייתי מצביע בפני חבר שאני רוצה בטובתו שנטיותיו דומות לשלי, או שהוא נתון במצב דומה לשלי?”

ההמלצות שנתת לעצמך ולחברך יכולות לספק לך נקודת מבט מאוזנת לגבי כמה נושאים מרכזיים לתרגול נחישות.

האם יש בין ההמלצות האלה כאלה שנסיבות חייך, עבודתך, המחויבויות שלך, או גילך יקשו עליך לקיים? ומצד אחר, באילו מהן תומכים סגנון החיים שלך או מצבך?

התשובות על השאלות האלה יבהירו לך מהם הנושאים המיטביים שלגביהם כנראה תוכל לפתח נחישות שתישמר ותישא פרי.

 

פעולה

כיצד לקבל החלטה:

חשוֹב על כך לאט ובזהירות, שים לב לרגשות ולתגובות המנטליות. בכל פעם שאתה חצוי, כשעולה בתודעתך תגובה לא החלטית כמו המחשבה, “טוב, אני אנסה…” או כשתודעתך עמוסה בספקות: עצור, וחשוב שוב על ההחלטה; לאט ובכוונה העבר אותה בתודעתך. עשה זאת, עד שהתגובה עליה נעשית שקטה והחלטית יותר.

אולי תרצה לסיים עם תנועה פיזית, למשל לשלב את זרועותיך או לקום על רגליך, ולאחר מכן חזור לכמה דקות של שקט. לבסוף, ספר על החלטתך לחבר שאתה סומך עליו – זה יכול לחזק אותך בהחלטתך.

כיצד לעמוד בהחלטה: חזור על התהליך הקודם. אם קורה שהנחישות שלך נסדקת, שים לב לכך והתבונן ברגשות שעולים בך בלי לנתח אותם. ייתכן שתרגיש מבולבל, מבויש או כועס. חוש אותם והנח להם לחלוף. כעת חשוב שוב על הנקודות שעלו לגבי הבחירה בהחלטה הנכונה, וראה מה יכול למלא את הסדק שנפער בנחישותך.

 

מדיטציה

שימוש מיומן בנחישות בעת מדיטציה עיקרו לזכור כל הזמן את נושא המדיטציה ואת מטרתה. כך אנחנו זוכרים במודע את הנחישות לגבי חוכמה, אמת, ויתור ורוגע: לא חשוב מה נושא המדיטציה, הוא צריך להתאים לתבנית הזאת. הבחנה מלאה, או מודעות מלאה (סַמְפַּגַ’אנָה) מעריכה אם התודעה נעשית עמומה יותר או בהירה יותר, אם היא מסירה מכשולים וקיבעונות או שלא, וכן הלאה. כשזוכרים את מסגרת ההתייחסות הזאת קל יותר לדעת אם הנושא של המדיטציה מתאים או לא: אם התודעה נעשית בהירה יותר והשמיטה קלה יותר, הרי שגם נושא פשוט מאוד כמו תשומת לב לגוף בזמן הישיבה השקטה הוא משאב יקר ערך. לפעמים תרגיש שמדיטציה של התכוונות אוהבת (מטא) מתאימה יותר, לפעמים הליכה, וכן הלאה.

הנחישות המשנית, המשתלבת במסגרת ההתייחסות הרחבה יותר, היא להישאר עם הנושא שנראה לך מתאים. זה יעזור לך לזהות את ההסחה שנגרמת בגלל אי-שקט, תשוקה או עצלות ולחמוק ממנה. שהה עם הנושא שלך בלי להעיר הערות פנימיות על פטפוטי התודעה שלך – זה בלבד יספק לך בסיס יציב של מודעות שעם הזמן תודעתך תתרכז בו. כשהתודעה נעשית רגועה יותר, הנחישות היא ליהנות מהרוגע כך שהשמחה הזאת מעמיקה את יציבותה. זהה כל מקום שבו השקט הזה נחווה ושים לב אליו.

ביטויים אלה של נחישות, הבאים זה אחרי זה, מביאים את התודעה לכדי אחדות שיש בה רוגע. לאחר שייצבת את תודעתך, אתה יכול להעמיק את מודעותך לכך. בנקודה זו, הנחישות לוותר יכולה להשפיע עליך לשמוט גם את התחושה של זמן וגם את האחיזה או את קיומה של מודעות זו עצמה.

פריטים נוספים

“דילמת הרועה” – על הגנה העצמית ושימוש בכוח במסורות הבודהיסטיות

לומד, מלמד ומתרגל בודהיזם טיבטי, מאהמודרה ודזוגצ’ן, תלמידו של קרמה צ’גמה רינפוצ’ה וסנגטרול רינפוצ’ה – שושלת הקגיו. מייסד MEDITATION FACTORY, מרכז בודהיסטי לתרגול ולימוד בהרצליה.   *** הגנה עצמית היא […]

שלמה בזם
library image

לקום מהשבעה

מתרגל, ופוסע על הדרך מאז 1997 במסורת הוויפסנא והבודהיזם הטיבטי. חוקר דהרמה בת-זמננו, דהרמה מעורבת חברתית ואת המפגש בין ההגות הבודהיסטית לפילוסופיה המערבית. עבודת הדוקטורט שלו מציעה תפיסה חינוכית דיאלוגית […]

אסף סטי אל-בר
library image

רוחניות בזמן מלחמה – מהסבל אל החופש

מורה לווִיפַּסַנַא, מיינדפולנס ודהרמה. מלמדת בארץ ובעולם משנת 2004. למדה ותרגלה עם מורים ידועים ברחבי העולם במסורת הוויפאסנא הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות ההינדואיסטית. שהתה תקופות ארוכות במזרח ובמערב במנזרים ובמרכזי מדיטציה, […]

לילה קמחי
library image

יותר מדי עכשיו

פרופסור אמריטוס ללימודי יפן וזן בודהיזם באוניברסיטת תל אביב ומחברם של ספרים ומאמרים רבים בנושא בודהיזם וזן בודהיזם. הקים במשותף עם הפסיכולוג נחי אלון את ‘פסיכו-דהרמה’ – מרכז לאימון וליישום […]

יעקב רז
library image
Skip to content