עגלת הקניות

0
סה"כ עלות המוצרים

השלמות של הנדיבות: הרהורים ותרגולים (דאנה פארמיטה)

גיל פרונסדל
01/06/2021
https://media.audiodharma.org/documents/GenerosityReflectionsExercises.pdf
תרגום: אילת ירון

גיל פרונסדל (Gil Fronsdal) הוא המורה הבכיר ב-Insight Meditation Center ברדווד סיטי, קליפורניה. הוא מתרגל ויפסנא וזן, באסיה ובארה”ב, מאז 1975. הוא היה נזיר במסורת התהרוואדה בבורמה, ומאוחר יותר הוסמך ככומר זן. הוא בעל תואר דוקטור בלימודי דת מאוניברסיטת סטנפורד, ומחברם של ספרים ומאמרים רבים. 

* * *

ההרהורים והתרגולים שלפניכם מוצעים כדרכים להתבונן ולחקור את השלמות הראשונה, נדיבות. כדי להעשיר גם את החשיבה וגם את האימון אפשר לדון בהם עם חברים, עם מתרגלים אחרים, עם זרים או עם שותף לדרך.

דרך יעילה לעסוק בנושאים שמוצע לעיין בהם ובשאלות היא לשהות עם כל אחד מהם במשך ימים אחדים, אולי לחזור ולקרוא אותם שוב ושוב כדי לראות אם עלו בכם הבנות חדשות בקריאה

נושאים לחקירה

  1. את עמדותינו כלפי נדיבות מַתנה לעתים קרובות הדרך שבה נתפסה ובאה לידי ביטוי במשפחה שלנו ובתרבות שבה גדלנו. הקדישו זמן לבחון אם וכיצד ההתניה הזאת השפיעה עליכם. אילו השפעות הקשורות בהתפתחותכם עיצבו את יחסכם לנדיבות? אם תוכלו, דברו עם בני המשפחה הקרובה כדי שיסייעו לכם להבין כיצד התייחסו במשפחתכם לנדיבות. אולי תוכלו לדבר גם עם מישהו מרקע תרבותי דומה כדי לחקור את גישתה של התרבות לנדיבות.
  2. אילו אמונות מונעות מכם לרצות להיות נדיבים ואילו אמונות בולמות את הדחף לנהוג בנדיבות? הקדשו זמן להרהר בתקפותן ובתועלתן של אמונות אלה. מהן הדרכים ההולמות לגבור על המגבלות שמטילות עליכם אמונותיכם?
  3. הקדישו זמן רב לחשוב כיצד נדיבותכם כלפי אחרים מיטיבה איתכם. בעת שאתם מהרהרים ודנים בנושא זה גם עם אחרים, עִרכו רשימה של היתרונות שיש בה.
  4. התבוננו  בגישותיכם, באמונותיכם וברגשותיכם כשאתם המקבלים, כשאחרים נוהגים כלפיכם בנדיבות. הקדישו זמן לחשוב כיצד אתם יכולים להיות מקבלים נדיבים.

תרגולים

  1. במהלך החודש הקרוב, מִצאו ארבע הזדמנויות להביא איזה דבר מאכל (חטיף טעים, למשל) לחלוק עם אחרים שלא ציפו לזה מכם. שימו לב להשפעה שיש לנתינה זו עליכם ועל מי שקיבלו.
  2. במהלך החודש הקרוב, מצאו ארבע הזדמנויות לתת משהו באופן אנונימי לאדם שיש לכם קשר ישיר איתו. שימו לב למחשבותיכם ולרגשותיכם כשאתם שוקלים לעשות זאת, בזמן שאתם עושים זאת ולאחר מעשה.
  3. במהלך החודש הקרוב, מצאו הזדמנות לעשות משהו נדיב שיש בו משום אתגר או חריגה מהדרך הרגילה שלכם. פעלו לפי רצונכם, ובדקו מה אתם חושבים ומרגישים לפני, במהלך ולאחר מעשה.

פריטים נוספים

“דילמת הרועה” – על הגנה העצמית ושימוש בכוח במסורות הבודהיסטיות

לומד, מלמד ומתרגל בודהיזם טיבטי, מאהמודרה ודזוגצ’ן, תלמידו של קרמה צ’גמה רינפוצ’ה וסנגטרול רינפוצ’ה – שושלת הקגיו. מייסד MEDITATION FACTORY, מרכז בודהיסטי לתרגול ולימוד בהרצליה.   *** הגנה עצמית היא […]

שלמה בזם
library image

לקום מהשבעה

מתרגל, ופוסע על הדרך מאז 1997 במסורת הוויפסנא והבודהיזם הטיבטי. חוקר דהרמה בת-זמננו, דהרמה מעורבת חברתית ואת המפגש בין ההגות הבודהיסטית לפילוסופיה המערבית. עבודת הדוקטורט שלו מציעה תפיסה חינוכית דיאלוגית […]

אסף סטי אל-בר
library image

רוחניות בזמן מלחמה – מהסבל אל החופש

מורה לווִיפַּסַנַא, מיינדפולנס ודהרמה. מלמדת בארץ ובעולם משנת 2004. למדה ותרגלה עם מורים ידועים ברחבי העולם במסורת הוויפאסנא הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות ההינדואיסטית. שהתה תקופות ארוכות במזרח ובמערב במנזרים ובמרכזי מדיטציה, […]

לילה קמחי
library image

יותר מדי עכשיו

פרופסור אמריטוס ללימודי יפן וזן בודהיזם באוניברסיטת תל אביב ומחברם של ספרים ומאמרים רבים בנושא בודהיזם וזן בודהיזם. הקים במשותף עם הפסיכולוג נחי אלון את ‘פסיכו-דהרמה’ – מרכז לאימון וליישום […]

יעקב רז
library image
Skip to content