עגלת הקניות

0
סה"כ עלות המוצרים

שלושת סוגי ההבנות והתובנות

פרה אג'אן עופר
06/02/2018

שלום לכל החברים.

מחר כנראה ואתחיל רטריט עצמי של כעשרה ימים במרכז ביבנאל ובהקשר זה רציתי לדבר איתכם על שלושת סוגי ההבנות והתובנות בעולם.

הראשונה נקראת בפאלי סוטה מאיה פאניה והיא ההבנה הנרכשת כתוצאה מלמידה וזיכרון. הדרך שבילדותינו לימדו אותנו מה הם שולחן וכסא, כיצד מחשבים אחת ועוד אחת, צפייה בטלוויזיה, קריאת ספרים וכו’. כך שמרנו אינפורמציה בזיכרון- או למדנו דרך חמשת החושים.

הבנה מסוג שני נקראת צ’ינטה מאיה פאניה והיא התובנה הנוצרת משימוש באינטליגנציה של כל אחת ואחד מאתנו- ממש כפי שמדען ממציא דבר חדש מתוך למידה שלמד קודם. כך לצורך העניין פותחה המנורה, כך הומצאה המקדחה, הטלוויזיה, הלוויין וכד’… מבחינת ההתפתחות בדהרמה שני סוגי ההבנה הללו נקראים פריאטי והם קריאת סוטות, שמיעת שיחות דהרמה וכד’.

למידה מסוג זה עוזרת לנו למעשה להתגבר על קשיי הגוף- לדוגמא; כך תוכנן הבית לצורך מחסה מפני גשם או שמש, כך הומצא המזגן המגן להגנה מפגעי חום וקור, כך הומצאה המכונית המסייעת לנו להגיע ולעבור ממקום למקום. המצאות שהן תולדה של אינטליגנציה ומחשבה של ממציאיהן.

בדהרמה שתי ההבנות הללו הינן בסיס בלבד להתפתחות של תובנה גבוהה יותר הנקראת בהוואנא מאיה פאניה.

בהוואנא מאיה פאניה היא הלמידה והתובנה הנוצרת כתוצאה מפיתוח התודעה בעזרת תרגול מדיטציה וחוויה התנסותית וישירה שלו. בעזרת ריכוז וקשב אדם לומד לראות, להבין ולהפנים את שלושת קווי האופי של כל הקיים, אדם לומד להפנים את ההבדל בין טוב ורע ולומד להבין את חוסר העצמי שבתוכו- את היותו תופעות פסיכו-פיזיות המשתנות ללא הרף הנתונות לסבל.

בתובנות גבוהות יותר חותך האדם המתרגל את מזהמי התודעה (הגורם לסבל האנושי) עד לרמה של נירודה מוחלטת (הפסקת המזהמים) המאפשרת לו להגיע אל האושר האמיתי-הנירוונה.

דרך התרגול או דרך ההתפתחות כתוצאה מתרגול נקראת בפאלי פאטיפאטי, שמבחינת הויפאסנה תופסת נפח משמעותי יותר בדרך אל האושר. המורים שלנו מכוונים אותנו לקרוא שעה אך לתרגל שעתיים. כך שאמנם למידה, קריאה ושמיעת הרצאות הן דבר חשוב, אך ללא תרגול בהתנסות ישירה, תובנה עמוקה (insight) וניקוי התודעה לא יתאפשרו.

אני מאחל לכל אחד ואחת מכן להמשיך ולהתפתח בדהרמה עד לאושר האמיתי- נירוונה.

avatar

פרה (נזיר) אג’אהן (מורה) עופר מתרגל מדיטציית ויפאסנה במנזר וואט למפנג ווט צ’ום טונג בתאילנד תחת הדרכתו של אג’אן טונג סיראמנגלו ותאנת צ’ינדפורן.

מאז שנת 2005 פרה אג’אהן עופר מלמד בארץ. בנוסף הוא משמש כנזיר ומורה במקדש בודהיסטי ליד פרנקפורט ובמרכז הויפאסנה דהמהצ’ירי ליד מינכן גרמניה ומלמד במקומות שונים בעולם.

פריטים נוספים

“דילמת הרועה” – על הגנה העצמית ושימוש בכוח במסורות הבודהיסטיות

לומד, מלמד ומתרגל בודהיזם טיבטי, מאהמודרה ודזוגצ’ן, תלמידו של קרמה צ’גמה רינפוצ’ה וסנגטרול רינפוצ’ה – שושלת הקגיו. מייסד MEDITATION FACTORY, מרכז בודהיסטי לתרגול ולימוד בהרצליה.   *** הגנה עצמית היא […]

שלמה בזם
library image

לקום מהשבעה

מתרגל, ופוסע על הדרך מאז 1997 במסורת הוויפסנא והבודהיזם הטיבטי. חוקר דהרמה בת-זמננו, דהרמה מעורבת חברתית ואת המפגש בין ההגות הבודהיסטית לפילוסופיה המערבית. עבודת הדוקטורט שלו מציעה תפיסה חינוכית דיאלוגית […]

אסף סטי אל-בר
library image

רוחניות בזמן מלחמה – מהסבל אל החופש

מורה לווִיפַּסַנַא, מיינדפולנס ודהרמה. מלמדת בארץ ובעולם משנת 2004. למדה ותרגלה עם מורים ידועים ברחבי העולם במסורת הוויפאסנא הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות ההינדואיסטית. שהתה תקופות ארוכות במזרח ובמערב במנזרים ובמרכזי מדיטציה, […]

לילה קמחי
library image

יותר מדי עכשיו

פרופסור אמריטוס ללימודי יפן וזן בודהיזם באוניברסיטת תל אביב ומחברם של ספרים ומאמרים רבים בנושא בודהיזם וזן בודהיזם. הקים במשותף עם הפסיכולוג נחי אלון את ‘פסיכו-דהרמה’ – מרכז לאימון וליישום […]

יעקב רז
library image
Skip to content