עגלת הקניות

0
סה"כ עלות המוצרים

שלושה סוגי חכמה

קרן ארבל
06/02/2018
http://kerenarbel.com/2011/03/types-of-wisdom/

בהקשר הבודהיסטי, התפיסה הדיכוטומית בין ידע וחוויה, בין לימוד תיאורטי וחכמה אינטואיטיבית היא ברובה תוצר של התקופה המודרנית. במסורת הבודהיסטית, לימוד הדהמה (הלימוד התיאורטי של תורת הבודהה) מעולם לא נתפס כפעילות אינטלקטואלית המופרדת מחקירת החוויה וההתנסות הסובייקטיבית.
נכון יהיה לומר שיש מסורות בודהיסטיות ששמו דגש רב יותר על לימוד תיאורטי בעוד מסורות אחרות שמו את הלימוד במקום פחות מרכזי. עם זאת, התרגול המדיטטיבי לא היה “אנטי-אינטלקטואלי” כפי שהוא הפך במערב (ואפשר כמובן להבין מדוע זה קרה).

הלימוד התיאורטי של הדהמה (בשונה מרוב רובה של הפילוסופיה המערבית) מכוון לחקירת החוויה וההתנסות הסובייקטיבית: התהוותה, טבעה, העונג והחיסרון שבה, והאפשרות לשחרור התודעה. הלימוד הבודהיסטי נותן לנו כלים לחקור את הגוף והתודעה באופן מעמיק. הוא נותן מפה ברורה של העולם המנטלי, כדי שנוכל לראות עולם פנימי זה באופן ברור יותר בזמן האימון המדיטטיבי.
המסורת הבודהיסטית התהרוואדית אף חילקה את הדרך הרוחנית לשלושה נדבכים: “פַּרִיַטי”- השלב התיאורטי של הלימוד, “פַּטיפַּטי”- השלב המעשי הכולל תרגול ואימון מדיטטיבי ו”פַּטיוֵדְהַה”- שלב ההגשמה המוחלטת המבוסס על שני הנדבכים הקודמים.
ב- Sangiti Sutta אותה דרשה המלאה ברשימות שונות (שאותה הזכרתי כאן), מחלק הבודהה את החכמה (פַּנְיַא) לשלושה סוגים:
“חכמה הנובעת ממחשבה.
חכמה הנובעת מהקשבה.
חכמה הנובעת מאימון מדיטטיבי”.[1]
הדבר הראשון שעולה מתוך רשימה זו, הוא שישנם סוגים שונים של חכמה. המונח פַּנְיַא במסורת הבודהיסטית, אינו מציין “ידע”, כי אם חכמה משחררת. תובנה לגבי טבעם של התופעות, התהוות החוויה והדרך להפסקת אי הנחת, הכאב והסבל. חכמה מסוג זה, כפי שברור מרשימה זו, יכולה לנבוע גם ממחשבה והרהור, גם מלימוד תיאורטי המבוסס על הקשבה למורה, וגם כמובן מתוך האימון המדיטטיבי.
מעניין כי “החכמה הנובעת ממחשבה” מופיעה ברשימה זו לפני “החכמה הנובעת מהקשבה”. אני חושבת שנדרש כאן הסבר קצר.
בהקשר הבודהיסטי, “חכמה הנובעת ממחשבה” מתייחסת לחכמה הנובעת מתוך מחשבה והרהור אישי.
“חכמה הנובעת מהקשבה”, לעומת זאת, מתייחסת באופן ישיר לחכמה המתעוררת ומתגשמת מתוך שמיעה של הדהמה; מתוך הקשבה ולימוד של התורה הבודהיסטית. בהקשר הבודהיסטי, לימוד הדהמה מתוך הקשבה למורה זה או אחר מעוררת השראה רבה ומבססת את התירגול המדיטטיבי. בתקופתו של הבודהה, לא כתבו את התורה, מאחר וזו הייתה תרבות אוראלית. את הדהמה ניתן היה ללמוד רק על ידי שמיעה (suta) ולמידה בעל פה. אם כך, “חכמה הנובעת מתוך הקשבה” היא חכמה המתעוררת ומתממשת מתוך הקשבה ולימוד של מה שמעורר השראה. לימוד שנותן כלים אפקטיביים לשחרור מאי הנחת הכאב והסבל ולפיתוח איכויות הלב.
לסיכום, חשוב להבין כי הלימוד בקונטקסט הבודהיסטי אינו לימוד שמטרתו צבירת ידע או “העמסת יתר” על התודעה. הלימוד משתמש בחוויה ובהתנסות האישית על מנת לחקור את הדהמה, ואילו הלימוד התאורטי של הדהמה נועד כדי שנוכל להעמיק את חקירת החוויה וההתנסות. הלימוד הוא אמצעי להעמקת התרגול המדיטטיבי.
אני יכולה לומר מניסיוני האישי, שלימוד טקסטים בודהיסטים, כשהמטרה העיקרית והראשית היא לעבור טרנספורמציה תודעתית, משלים את האימון המדיטטיבי ומעמיק אותו. יש משהו מעורר השראה בקריאה ישירה של דברי הבודהה (ומורים אחרים). לימוד הדהמה באופן הזה ובהתכוונות הזו, לימוד המלוּוה באימון מדיטטיבי, מעשיר את התרגול ומפתח את שלושת סוגי החכמה.

avatar

מתרגלת לומדת וחיה את הדרך הבודהיסטית משנת 1997, אז פגשה לראשונה את מדיטציית הויפסנא בהודו. מאז למדה ותרגלה עם מורים רבים במסורת הבודהיסטית בארץ ובעולם. משנת 2010 קרן מקדישה חודשיים בשנה לריטריטים ארוכים של התבודדות ותרגול.‎
קרן מלמדת דהרמה, מיינדפולנס ומדיטציית ויפסנא בעמותת תובנה, ב”נלנדה״: מרחב ללימוד ותרגול הדרך הבודהיסטית, ובמסגרות נוספות. היא בעלת תואר דוקטור בלימודי בודהיזם.
ספרה ״דברי הבודהה״ יצא לאור בהוצאת אוניברסיטת תל אביב.
ספרה השני עוסק בקשר בין מדיטציית ויפסנא (תובנה) וארבע הג’האנות יצא לאור בהוצאת רטלדג׳ – Early Buddhist Meditation: The Four Jhanas as the Actualization of Insight
תורגם לעברית ועתיד לצאת לאור בקרוב – “ארבע הג’האנות – מרחבי חוכמה וחופש”

פריטים נוספים

“דילמת הרועה” – על הגנה העצמית ושימוש בכוח במסורות הבודהיסטיות

לומד, מלמד ומתרגל בודהיזם טיבטי, מאהמודרה ודזוגצ’ן, תלמידו של קרמה צ’גמה רינפוצ’ה וסנגטרול רינפוצ’ה – שושלת הקגיו. מייסד MEDITATION FACTORY, מרכז בודהיסטי לתרגול ולימוד בהרצליה.   *** הגנה עצמית היא […]

שלמה בזם
library image

לקום מהשבעה

מתרגל, ופוסע על הדרך מאז 1997 במסורת הוויפסנא והבודהיזם הטיבטי. חוקר דהרמה בת-זמננו, דהרמה מעורבת חברתית ואת המפגש בין ההגות הבודהיסטית לפילוסופיה המערבית. עבודת הדוקטורט שלו מציעה תפיסה חינוכית דיאלוגית […]

אסף סטי אל-בר
library image

רוחניות בזמן מלחמה – מהסבל אל החופש

מורה לווִיפַּסַנַא, מיינדפולנס ודהרמה. מלמדת בארץ ובעולם משנת 2004. למדה ותרגלה עם מורים ידועים ברחבי העולם במסורת הוויפאסנא הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות ההינדואיסטית. שהתה תקופות ארוכות במזרח ובמערב במנזרים ובמרכזי מדיטציה, […]

לילה קמחי
library image

יותר מדי עכשיו

פרופסור אמריטוס ללימודי יפן וזן בודהיזם באוניברסיטת תל אביב ומחברם של ספרים ומאמרים רבים בנושא בודהיזם וזן בודהיזם. הקים במשותף עם הפסיכולוג נחי אלון את ‘פסיכו-דהרמה’ – מרכז לאימון וליישום […]

יעקב רז
library image
Skip to content