סוג של טקסטים בודהיסטיים אזוטריים בזרם הוַוגְ’רַיַאנַה/המַנְטְרַיַאנַה…
בימים אלו אנו שומעים הרבה ביקורות ומחאות בארצנו הקטנה.
גם הבודהה התייחס לביקורת ואמר באחת הסוטות:
“כשמבטאים ביקורת, צריך לתת את הדעת לארבעה דברים:
- האם הדבר שאותו אנו אומרים הינו אמת.
- הדרך שבה אנו מוחים ומבקרים צריכה להיעשות ב-loving kindness, בנועם, בעדינות ולא בכעס, שנאה ואלימות.
- צריך לוודא שהדרך ואמירת הדברים שאנו מעבירים תשמש לתועלת, תעזור לנו, לאחרים ולא תפגע באף אחד.
- צריך לבטא את הדברים בזמן הנכון. לדוגמא, אם ברצוננו להעביר ביקורת על ילד, על מעשה שעשה, ובדיוק הוא בדרך לבית הספר לקראת מבחן חשוב, עדיף לחכות עד שיחזור מהלימודים. או אם הוא בנוכחות חברים והביקורת עלולה לפגוע בו, עדיף לחכות שיהיה לבד.”
גם הבודהה השתמש בביקורת, לדוגמא בביקורת שהשמיע כלפי דוואדנטה.
בסוטה “Abhay Sutta” מסביר הבודהה לנסיך אפאיה שישנם שישה תנאים לאופן התגובה שלו:
- במקרה שהבודהה יודע שהנאמר הוא ללא בסיס עובדתי, לא אמתי, לא מועיל, לא תורם, לא נעים לשמיעה ולא מוסכם ע”י אחרים, הבודהה לא יאמר זאת.
- במקרה שהבודהה יודע שהנאמר עובדתי, נכון, לא תורם ולא מוסכם על אחרים, הבודהה לא יאמר זאת.
- במקרה שהבודהה יודע שהנאמר מבוסס על עובדות נכונות, על אמת, בעל תועלת, לא נעים ולא מוסכם על אחרים, הוא בוחר את הזמן המתאים לומר זאת.
- במקרה שהבודהה יודע שהנאמר לא עובדתי, לא נכון ולא תורם, אך נעים ומוסכם על אחרים, הבודהה לא יאמר זאת.
- במקרה שהבודהה יודע שהנאמר עובדתי, אמתי, לא תורם, אך מוסכם ונעים לאוזני אחרים, הבודהה לא יאמר זאת.
- במקרה שהבודהה יודע שהנאמר עובדתי, אמתי, תורם, נעים לשמיעה ומוסכם על אחרים, הוא מוצא את הזמן הנכון לומר זאת.
הבודהה מסביר שהסיבה שהוא פועל באופן הנ”ל נובעת מהסימפטיה שיש לו לכל היצורים החיים.
מי ייתן וכולנו נדע להגיב האחד כלפי השני מתוך סימפטיה ואהבה.
פרה (נזיר) אג’אהן (מורה) עופר מתרגל מדיטציית ויפאסנה במנזר וואט למפנג ווט צ’ום טונג בתאילנד תחת הדרכתו של אג’אן טונג סיראמנגלו ותאנת צ’ינדפורן.
מאז שנת 2005 פרה אג’אהן עופר מלמד בארץ. בנוסף הוא משמש כנזיר ומורה במקדש בודהיסטי ליד פרנקפורט ובמרכז הויפאסנה דהמהצ’ירי ליד מינכן גרמניה ומלמד במקומות שונים בעולם.
פריטים נוספים
חקירת התופעות (דְהַמָה-וִיצַ’יָה)
אג’אהן טירדהמו(Ajahn Tiradhammo) הוא מוותיקי הנזירים המערביים במסורת נזירי היער התאילנדים. הוסמך לנזירות ב-1973 בתאילנד, היה שותף להקמת מנזרים באנגליה ובשווייץ וגם שימש כאב מנזר בניו-זילנד. *** מדיטציה מִצאו […]
אנרגיה (וִירְיָה)
אג’אהן טירדהמו(Ajahn Tiradhammo) הוא מוותיקי הנזירים המערביים במסורת נזירי היער התאילנדים. הוסמך לנזירות ב-1973 בתאילנד, היה שותף להקמת מנזרים באנגליה ובשווייץ, וגם שימש כאב מנזר בניו-זילנד. *** מדיטציה שבו […]
גורמים להתעוררות: התמדה (וִירִיָה)
טניסארו בהיקהו הוא נזיר ממוצא אמריקני במסורת נזירי היער של תאילנד. הוא הוסמך לנזירות בשנת 1976 על-ידי מורו אג’אהן פואנג ג’וטיקו, מתלמידיו של מאסטר המדיטציה הנודע אג’אהן לי דהמהדארו. בשנת […]
החקירה של מה שחשוב: גורם ההתעוררות השני (דְהַמָה-וִיצַ’יָה)
סנטיקארו בהיקהו (Santikaro Bhikkhu) הוא נזיר ממוצא אמריקני שחי זה יותר מעשרים שנה במנזר Suan Mokkh שבתאילנד. היה תלמידו של אג’אהן בודההדאסה, מלומד ומתרגל מוכר שתרם רבות כמורה וככותב להתפתחות […]
בודהיזם – קווים במיסטיקה, חרות ועוד
מאת: רחל ששון הכיוון המיסטי בזן הוא שאינסוף הרצונות שואבים מהרצון האחד – האחדות הקוסמית. תוך ריכוז בתשומת-לב במדיטציה יש להרהר בתבונה הנעלה (פרג’ניא) האומרת שהמציאות הקוסמית היא שלווה, אינסופית, […]