עגלת הקניות

0
סה"כ עלות המוצרים

שלוש אבני החן

תיק נהאט האן
26/08/2020
https://tricycle.org/magazine/the-three-gems/ Originally published as "The Three Gems" in Tricycle: The Buddhist Review. tricycle.org
תרגום: מירית לוטן

תיק נהאט האן הוא אחד ממורי הזן היותר מוכרים ומוערכים כיום בעולם. משורר, פעיל שלום וזכויות אדם. נולד במרכז וייטנאם ב- 1926, הצטרף למנזר בגיל 16. ממייסדי תנועת הבודהיזם המעורב. הקים בתחילת שנות השישים את בית הספר לנוער עבור שירות חברתי שהכשיר את תלמידיו לשקם כפרים שהופצצו במלחמת וייטנאם, והיה מועמד לפרס נובל לשלום.

לאחר שנאסרה חזרתו לוייטנאם, תיק נהאט האן מצא מקלט בצרפת, שם הקים את קהילת המדיטציה פלאם וילאג’. במהלך שנות פעילותו הוא לימד, כתב והנחה ריטריטים ברחבי העולם בנושא ‘אומנות החיים בתשומת לב’. הוא פרסם למעלה מ-85 כותרים – ספרים, שירים ותפילות. בשנת 2018, כשבריאותו הדרדרה, הוא ביקש לחזור למנזר הבית שלו בוייטנאם, שם הוא שוהה עד היום.

* * *

הבודהה

הראשונה באבני החן היא הבודהה. כשאנו אומרים, “אני מוצא מחסה בבודהה” עלינו להבין גם ש”הבודהה מוצא מחסה בי”, מכיוון שללא החלק השני, החלק הראשון אינו שלם. הבודהה זקוק לנו כדי שהתעוררות, הבנה ואהבה יהיו דברים ממשיים ולא רק מושגים. הם חייבים להיות דברים אמיתיים שיש להם השפעה אמיתית על החיים. בכל פעם שאני אומר “אני מוצא מחסה בבודהה”, אני שומע “הבודהה מוצא מחסה בי”.

כולנו בודהות, מפני שרק באמצעותנו הבנה ואהבה יכולות להיעשות מוחשיות ואפקטיביות. תיק תהאן ואן* נהרג בעת שסייע לבני אדם אחרים. הוא היה בודהיסט טוב, הוא היה בודהה טוב, מפני שיכול היה לסייע לעשרות אלפי בני אדם, קורבנות המלחמה. בזכותו, התעוררות, הבנה ואהבה היו דברים ממשיים. כך שאנו יכולים לכנות אותו גוף הבודהה, ובסנסקריט בודהה-קאיה (Buddhakaya). כדי שהבודהיזם יהיה ממשי, חייב להיות בודהה-קאיה, התגלמות של פעולה ערה. וָלא, בודהיזם הוא רק מילה. תיק תהאן ואן היה בודהה-קאיה. שקיאמוני היה בודהה-קאיה. כשאנו מגשימים התעוררות, כשאנו מבינים ואוהבים, כל אחד מאיתנו הוא בודהה-קאיה.

הדהרמה

השנייה באבני החן היא הדהרמה. הדהרמה היא מה שלימד הבודהה. היא הדרך של הבנה ואהבה – כיצד להבין, כיצד לאהוב, כיצד להפוך את ההבנה ואת האהבה לדברים ממשיים. לפני שמת אמר הבודהה לתלמידיו, “אנשים יקרים, גופי הפיזי לא יהיה כאן מחר, אבל גוף המורה שלי תמיד יהיה כאן לעזור לכם. אתם יכולים לראות בו את המורה שלכם, מורה שאינו עוזב אתכם לעולם” – זוהי הולדתה של הדהרמה-קאיה (Dharmakaya). גם לדהרמה יש גוף, גוף הלימוד, או גוף הדרך.

כפי שאתם יכולים לראות, משמעות הדהרמה-קאיה פשוטה למדי, אף שאנשים במהאיאנה סיבכו אותה מאוד. דהרמה-קאיה  פירושה רק התורה של הבודהה, הדרך להגשים הבנה ואהבה. לאחר מכן היא נעשתה למשהו כמו הבסיס האונטולוגי של הקיום.

כל דבר שיכול לסייע לכם בהתעוררות יש לו טבע הבודהה. כשאני לבדי וציפור קוראת לי, אני חוזר לעצמי, אני נושם, ואני מחייך, ולפעמים היא חוזרת וקוראת לי. אני מחייך ואומר לציפור, “אני כבר שומע”. לא רק צלילים, גם מראות יכולים להזכיר לכם לחזור לעצמכם האמיתי. בבוקר, כשאתם פותחים את חלונכם ורואים את האור זורם פנימה, אתם יכולים לזהות בו את קולה של הדהרמה, וכך הוא נעשה חלק מהדהרמה-קאיה, מגוף הדרך. זו הסיבה שאנשים ערים רואים את ביטויה של הדהרמה בכל דבר. חלוק אבן, עץ במבוק, בכי תינוק – כל דבר יכול להיות קולה הקורא של הדהרמה. עלינו להתאמן באופן כזה.

הסנגהה

הסנגהה, השלישית באבני החן, היא הקהילה החיה בהרמוניה ובמודעות. סנגהה-קאיה (Sanghakaya) היא מונח חדש בסנסקריט. גם הסנגהה זקוקה לגוף. כשאתם נמצאים עם משפחתכם ואתם מתרגלים חיוך, נשימה, מזהים את גוף הבודהה בכם ובילדיכם, הרי שמשפחתכם נעשית לסנגהה. אם יש לכם פעמון בבית, הפעמון נעשה חלק מהסנגהה-קאיה, מפני שהוא מסייע באימון שלכם. אם יש לכם כרית, גם הכרית נעשית לחלק מהסנגהה-קאיה. דברים רבים עוזרים לנו לתרגל.

האוויר, לנשימה. אם יש פארק או גדת נהר ליד ביתכם, הרי שאתם ברי מזל מפני שאתם יכולים ליהנות מתרגול מדיטציה בהליכה. עליכם לגלות את הסנגהה-קאיה שלכם – הזמינו חבר לבוא ולתרגל איתכם, לתרגל מדיטציית תה, לשבת איתכם, להצטרף אליכם במדיטציית הליכה. כל המאמץ הזה נעשה כדי ליצור לעצמכם סנגהה-קאיה בבית. התרגול קל יותר אם יש לכם סנגהה-קאיה.

שלוש אבני החן ואתם

תרגול בודהיזם או מדיטציה נועדו לעשות אותנו שלווים ושמחים, מבינים ואוהבים. בדרך זו אנו פועלים למען השלווה והשמחה של המשפחה שלנו ושל החברה שלנו. אם נתבונן מקרוב, שלוש אבני החן הן למעשה אחת. שתי אבני החן האחרות תמיד מתקיימות בכל אחת מאבני החן. בבודהה יש בודהיות, יש שם גוף הבודהה. בתוך בודהה יש גוף הדהרמה, שכן ללא גוף הדהרמה הוא לא יכול להיעשות בודהה. בבודהה יש גוף הסנגהה מפני שהוא אכל ארוחת בוקר עם עץ הבודהי, עם העצים האחרים, והציפורים והסביבה.

במרכז המדיטציה יש לנו גוף סנגהה, סנגהה-קאיה, מכיוון שמתרגלים בה את דרך ההבנה והחמלה. ולכן גוף הדהרמה נמצא שם, הדרך, התורה, מצויות שם. אך התורה לא יכולה להיעשות אמיתית ללא החיים והגוף של כל אחד מאיתנו. כך שגם הבודהה-קאיה מצוי שם. אם הבודהה והדהרמה אינם שם, זו אינה סנגהה. בלעדיכם, הבודהה אינו ממשי, הוא רעיון בלבד.

בלעדיכם אי-אפשר לתרגל את הדהרמה. צריך שיהיה מישהו שיתרגל את הדהרמה. בלי כל אחד ואחת מכם, הסנגהה לא יכולה להתקיים. זו הסיבה שכשאנו אומרים, “אני מוצא מחסה בבודהה”, אנחנו שומעים גם “הבודהה מוצא מחסה בי”. “אני מוצא מחסה בדהרמה”, אנו שומעים גם “הדהרמה מוצאת מחסה בי”. “אני מוצא מחסה בסנגהה”, אנו שומעים גם “הסנגהה מוצאת מחסה בי”.     

———

* תיק תהאן ואן היה תלמיד של תיק נהאט האן. הוא ניהל בית ספר והנחה אלפי צעירים לפעולות של שיקום כפרים בזמן המלחמה.

פריטים נוספים

“דילמת הרועה” – על הגנה העצמית ושימוש בכוח במסורות הבודהיסטיות

לומד, מלמד ומתרגל בודהיזם טיבטי, מאהמודרה ודזוגצ’ן, תלמידו של קרמה צ’גמה רינפוצ’ה וסנגטרול רינפוצ’ה – שושלת הקגיו. מייסד MEDITATION FACTORY, מרכז בודהיסטי לתרגול ולימוד בהרצליה.   *** הגנה עצמית היא […]

שלמה בזם
library image

לקום מהשבעה

מתרגל, ופוסע על הדרך מאז 1997 במסורת הוויפסנא והבודהיזם הטיבטי. חוקר דהרמה בת-זמננו, דהרמה מעורבת חברתית ואת המפגש בין ההגות הבודהיסטית לפילוסופיה המערבית. עבודת הדוקטורט שלו מציעה תפיסה חינוכית דיאלוגית […]

אסף סטי אל-בר
library image

רוחניות בזמן מלחמה – מהסבל אל החופש

מורה לווִיפַּסַנַא, מיינדפולנס ודהרמה. מלמדת בארץ ובעולם משנת 2004. למדה ותרגלה עם מורים ידועים ברחבי העולם במסורת הוויפאסנא הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות ההינדואיסטית. שהתה תקופות ארוכות במזרח ובמערב במנזרים ובמרכזי מדיטציה, […]

לילה קמחי
library image

יותר מדי עכשיו

פרופסור אמריטוס ללימודי יפן וזן בודהיזם באוניברסיטת תל אביב ומחברם של ספרים ומאמרים רבים בנושא בודהיזם וזן בודהיזם. הקים במשותף עם הפסיכולוג נחי אלון את ‘פסיכו-דהרמה’ – מרכז לאימון וליישום […]

יעקב רז
library image
Skip to content