עגלת הקניות

0
סה"כ עלות המוצרים

סוטת צ’טנה: פעולה רצונית

פרה אג'אן עופר
10/09/2021

בסוטרה הנקראת גם Act Of Will, הבודהה מתאר את ההתפתחות הרוחנית וההיבנות המנטאלית עד לאושר כשלוש מדרגות אותן הוא מכנה סילה (אורח חיים נכון), סמאדהי (תרגול הריכוז) ופניא (הבנה או פיתוח התודעה) – תמציתה של הדרך הנאצלת בעלת שמונת הנתיבים. למעשה כל תהליך ההתפתחות הוא Non-self או אנטא – תהליך שמתפתח מעצמו כל עוד יש בתוכנו אורך חיים נכון. כלומר, אנחנו נמנעים מלעשות דברים רעים ופוגעים, שומרים על חמש מצוות המוסר הבסיסיות ועושים דברים טובים- תורמים להגדלת אושרנו ואושרם של היצורים החיים ולהקטנת סבלם.

הבודהה מציין כי טבע הדברים הוא שכאשר אדם שומר על מצוות המוסר אין הוא צריך לעשות דבר כדי שלא יתפתחו בתוכו רגשות חרטה – מובן מאליו שכאשר אדם שומר על מצוות המוסר לא מתפתחים בו רגשות חרטה.

אם לא מתפתחים רגשות חרטה באדם אין הוא צריך לעשות דבר כדי שתחושות שמחה יופיעו בתוכו.

אם באדם מתפתחות תחושות שמחה, אין הוא צריך לעשות דבר כדי שהנאה (בפאלי- פיטי) תופיע בתוכו.

אם הנאה מתפתחת באדם, אין הוא צריך לעשות דבר על מנת שהגוף יישאר יציב ורגוע.

אם גוף האדם יציב ורגוע, אין הוא צריך לעשות דבר על מנת שיעלה בו עונג.

אם עולה באדם העונג, אין הוא צריך לעשות דבר על מנת שיעלה בו הריכוז. אם עולה באדם הריכוז, אין הוא צריך לעשות דבר כדי לראות את הדברים כפי שהם.

אם אדם רואה את הדברים כפי שהם, אין הוא יושפע מתעתועי החושים.

אם אדם אינו מושפע מתעתועי החושים, אין הוא צריך לעשות דבר כדי שלא תתפתח בו היאחזות התשוקה.

אם באדם לא תתפתח היאחזות התשוקה, אין הוא צריך לעשות דבר על מנת שיבין, יראה ויחווה את השחרור. זה מובן מאליו שכאשר לא עולות באדם תחושות היאחזות התשוקה הוא יבין, יחווה ויראה את השחרור.

לפי סוטרה זו אנו רואים כי ככל שנתמיד בעשיית טוב והימנעות מרע, נתקדם באופן טבעי לכוון האושר האמיתי.

מי ייתן ותצעדו גם אתם בדרך הנאצלת בעלת שמונת הנתיבים ותחוו את השחרור- הנירוונה.

avatar

פרה (נזיר) אג’אהן (מורה) עופר מתרגל מדיטציית ויפאסנה במנזר וואט למפנג ווט צ’ום טונג בתאילנד תחת הדרכתו של אג’אן טונג סיראמנגלו ותאנת צ’ינדפורן.

מאז שנת 2005 פרה אג’אהן עופר מלמד בארץ. בנוסף הוא משמש כנזיר ומורה במקדש בודהיסטי ליד פרנקפורט ובמרכז הויפאסנה דהמהצ’ירי ליד מינכן גרמניה ומלמד במקומות שונים בעולם.

פריטים נוספים

“דילמת הרועה” – על הגנה העצמית ושימוש בכוח במסורות הבודהיסטיות

לומד, מלמד ומתרגל בודהיזם טיבטי, מאהמודרה ודזוגצ’ן, תלמידו של קרמה צ’גמה רינפוצ’ה וסנגטרול רינפוצ’ה – שושלת הקגיו. מייסד MEDITATION FACTORY, מרכז בודהיסטי לתרגול ולימוד בהרצליה.   *** הגנה עצמית היא […]

שלמה בזם
library image

לקום מהשבעה

מתרגל, ופוסע על הדרך מאז 1997 במסורת הוויפסנא והבודהיזם הטיבטי. חוקר דהרמה בת-זמננו, דהרמה מעורבת חברתית ואת המפגש בין ההגות הבודהיסטית לפילוסופיה המערבית. עבודת הדוקטורט שלו מציעה תפיסה חינוכית דיאלוגית […]

אסף סטי אל-בר
library image

רוחניות בזמן מלחמה – מהסבל אל החופש

מורה לווִיפַּסַנַא, מיינדפולנס ודהרמה. מלמדת בארץ ובעולם משנת 2004. למדה ותרגלה עם מורים ידועים ברחבי העולם במסורת הוויפאסנא הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות ההינדואיסטית. שהתה תקופות ארוכות במזרח ובמערב במנזרים ובמרכזי מדיטציה, […]

לילה קמחי
library image

יותר מדי עכשיו

פרופסור אמריטוס ללימודי יפן וזן בודהיזם באוניברסיטת תל אביב ומחברם של ספרים ומאמרים רבים בנושא בודהיזם וזן בודהיזם. הקים במשותף עם הפסיכולוג נחי אלון את ‘פסיכו-דהרמה’ – מרכז לאימון וליישום […]

יעקב רז
library image
Skip to content