עגלת הקניות

0
סה"כ עלות המוצרים

השלמות של הריכוז: דהיאנה פארמיטה

אלכסנדר ברזין
19/03/2022
https://studybuddhism.com/en/tibetan-buddhism/path-to-enlightenment/love-compassion/the-perfection-of-concentration-dhyanaparamita
תרגום: יוסי אדם

אלכסנדר ברזין (Alexander Berzin), יליד ניו ג’רזי, ארה”ב. בהכשרתו האקדמית הוא בעל תואר ד”ר לשפות מזרח אסיה ולימודי הודו. הוא שימש כמזכיר ומתרגם של המאסטר הטיבטי סרקונג רינפוצ’ה, וגם של הדלאי לאמה. ברזין הקים את הארכיון האינטרנטיArchives  The Berzin http://www.berzinarchives.com/web/en/index.html)) – מאגר מידע רחב היקף של כתבים, תרגומים ולימוד של כל מסורות הבודהיזם הטיבטי. משנת 1983 הוא מרצה ומלמד בודהיזם טיבטי בכל רחבי העולם, ופעיל בקידום פרויקטים בינלאומיים להפצת התרבות הטיבטית. כיום הוא מתגורר בברלין ומשקיע את רוב זמנו בתיעוד והשלמה של חומרים שטרם פורסמו לארכיון האינטרנטי שלו.

* * *

התודעות שלנו נמצאות בכל מקום. גם כשאנו מנסים להתמקד במשהו, תשומת ליבנו מוסחת באופן קבוע על ידי התראות בלתי פוסקות מהטלפונים החכמים שלנו, או חלומות בהקיץ על אירועים שצפויים להתרחש בעתיד. הרגשות שלנו קופצניים, ומונעים מאיתנו מיקוד יציב, במיוחד כאשר התודעות שלנו מלאות בחרדה, דאגות ופחדים. עם השלמות של הריכוז, מלווה ביציבות מנטלית ורגשית, אנו יכולים להשתמש בהצלחה בכל יכולותינו כדי להשלים כל מטלה חיובית.

הקדמה
החמישית מבין ששת הגישות מרחיקות הלכת (שלמויות) היא ריכוז או יציבות מנטלית. בעזרתה אנו יכולים לשהות ממוקדים באופן מלא בכל אובייקט, לכול משך זמן שנחפוץ, עם רגש חיובי והבנה עמוקה. התודעה שלנו חופשית לחלוטין מהקיצוניות של שוטטות מנטלית, הפכפכות עקב רגשות מטרידים (בעיקר עקב משיכה לאובייקטים של תשוקה), או כהות מנטלית. עם תודעה חדה, האנרגיות שלנו הופכות לממוקדות, צייתניות וחדלות להתרוצץ בפראות בתוכנו. אנו חווים תחושות של אושר עילאי – אך בעת ובעונה אחת גם שלווה – ברמה המנטלית וגם ברמה פיזית. אנו חווים את הבהירות היוצאת מן הכלל של התודעה, המופיעה כאשר התודעה ערומה מכל מחשבה מסיחה או רגשות שאינם נחוצים. ללא היאחזות במצב הפשוט, הבהיר והמאושר הזה, אנו יכולים לנצל אותו להשגת כל מטרה חיובית שאנו רוצים.
יש כמה דרכים לחלק יציבות מנטלית מרחיקת לכת – על פי הטבע, על פי הסוג ועל פי התפקיד.

חלוקות על פי טבעו של הריכוז
דרך אחת לחלק את המצבים השונים של יציבות מנטלית מרחיקת לכת היא על פי רמת ההגשמה של האדם שמחזיק בה. אנו יכולים להבדיל בשלמות של הריכוז בין:

·       אדם רגיל – אדם שעדיין לא השיג ידיעה לא-מושגית של ריקות.

·       אדם שהתעלה מעל הרגיל – אדם מוגשם ברמה גבוהה (אַרִייָה) עם ידיעה לא-מושגית של ריקות.

אלה שכבר חוו, אפילו במקצת, ידיעה לא-מושגית של ריקות, פטרו את תודעתם מרמה מסוימת של עמדות מטרידות. לכן הם בסיכון קטן יותר לאי-הצלחה ביישום של ריכוז מרחיק לכת בחיי היום יום, בגלל טרדות רגשיות.

חלוקות על פי סוג הריכוז
חלוקה זו מתייחסת למה שאנו מנסים להשיג כאשר אנו עובדים כדי להשיג יציבות מנטלית מרחיקת לכת. הריכוז שלנו יכול להיות מכוון להשגה של:
·       שַמַטְהַה – מצב שלו ורגוע של התודעה, משוחרר לחלוטין מבלבול ומקהות, מלווה בתחושת אושר עילאי של כושר גופני ומנטלי, שיכול להישאר ממוקד במצב חיובי ככול שנחפוץ. במצב זה יש מיקוד חד-נקודתי באובייקט כלשהו, במצב תודעה מועיל – למשל, התמקדות באחד או בכמה יצורים מוגבלים, בחמלה או במודעות מבחינה.
·       וִיפַּשְׁיַנַא – מצב בו התודעה מהירת תפיסה בצורה יוצאת דופן, ובאותו אופן משוחררת מבלבול ומקהות, ומלווה בתחושה של אושר עילאי של כושר שיכול לתפוס בהבנה בהירה, את כול הפרטים של כל אובייקט. כמו בתרגול של שמטהה יש התמקדות חד-נקודתית באובייקט כלשהו, במצב תודעה מועיל כמו חמלה, אבל עם גילוי מקיף של המאפיינים הכלליים של האובייקט, כמו ארעיותו, או טבעו הסובל, והבחנה מעודנת בכל הפרטים המסוימים של האובייקט, כמו, למשל, כל הסוגים השונים של סבל שיצורים חווים.

·       שמטהה וויפשינא מצורפים יחד – כאשר אנו מגשימים שמטהה בצורה מלאה, אנו פועלים כדי לשלב אותה עם ויפשינא. למעשה, אנו יכולים להגיע למצב של ויפשינא רק אם הגשמנו קודם מצב של שמטהה. הצירוף של שניהם מעניק לנו את שני הסוגים של תחושת אושר עילאי – תחושה של מיומנות ביכולת להישאר ממוקדים בכל מה שנרצה ולתפוס את כל פרטיו, כמו גם זיהוי של כל אותם פרטים והבחנה מעודנת בהם.
חלוקות על פי התפקיד שמבוצע על ידי הריכוז
כאשר אנו משיגים יציבות מנטלית מרחיקת לכת, היא מביאה עימה תוצאות רבות. אנו מתייחסים אליהן כתפקידים שריכוז כזה מבצע. ריכוז מתפקד כדי:

·       ליצור לגופנו ולתודעתנו מצב של אושר עילאי בחיים האלו – מצב בו אנו חווים תחושה של אושר עילאי של כושר מנטלי ופיזי, והשקטה זמנית של רגשות מטרידים.

·       לטפח תכונות טובות – השגות משותפות עם אלה ששואפים רק לשחרור של עצמם, כמו ראייה על חושית, מודעות מתקדמת, כוחות של האצלה, מצבים גבוהים של יציבות מנטלית (הג’האנות) מלווים בשחרור זמני מרגשות מעורבים עם בלבול, והתרוקנות מרגשות מטרידים.

·       לאפשר לנו להיטיב עם אנשים סובלים – לעזור ל-11 טיפוסים של אנשים שמדובר בהם גם בהקשר לשלמות האתיקה ולשלמות הסבלנות.

סיכום
לא תמיד זה ברור מאליו, אבל אנו זקוקים לריכוז גם כדי לבצע משימות קטנות, כמו לקשור את שרוכי נעלינו. רובנו מסוגלים להתרכז בדברים הרבה יותר מורכבים, ואנו יכולים לרתום את המיומנויות הללו להגשמת מטרותינו הרוחניות. יחד עם גישות מרחיקות לכת אחרות וכוחה של כוונת הבודהיצ’יטה (התודעה הערה), היציבות המנטלית והריכוז הופכים כה מרחיקי לכת, שהם יכולים להוביל אותנו כל הדרך להארה.

פריטים נוספים

“דילמת הרועה” – על הגנה העצמית ושימוש בכוח במסורות הבודהיסטיות

לומד, מלמד ומתרגל בודהיזם טיבטי, מאהמודרה ודזוגצ’ן, תלמידו של קרמה צ’גמה רינפוצ’ה וסנגטרול רינפוצ’ה – שושלת הקגיו. מייסד MEDITATION FACTORY, מרכז בודהיסטי לתרגול ולימוד בהרצליה.   *** הגנה עצמית היא […]

שלמה בזם
library image

לקום מהשבעה

מתרגל, ופוסע על הדרך מאז 1997 במסורת הוויפסנא והבודהיזם הטיבטי. חוקר דהרמה בת-זמננו, דהרמה מעורבת חברתית ואת המפגש בין ההגות הבודהיסטית לפילוסופיה המערבית. עבודת הדוקטורט שלו מציעה תפיסה חינוכית דיאלוגית […]

אסף סטי אל-בר
library image

רוחניות בזמן מלחמה – מהסבל אל החופש

מורה לווִיפַּסַנַא, מיינדפולנס ודהרמה. מלמדת בארץ ובעולם משנת 2004. למדה ותרגלה עם מורים ידועים ברחבי העולם במסורת הוויפאסנא הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות ההינדואיסטית. שהתה תקופות ארוכות במזרח ובמערב במנזרים ובמרכזי מדיטציה, […]

לילה קמחי
library image

יותר מדי עכשיו

פרופסור אמריטוס ללימודי יפן וזן בודהיזם באוניברסיטת תל אביב ומחברם של ספרים ומאמרים רבים בנושא בודהיזם וזן בודהיזם. הקים במשותף עם הפסיכולוג נחי אלון את ‘פסיכו-דהרמה’ – מרכז לאימון וליישום […]

יעקב רז
library image
Skip to content