עגלת הקניות

0
סה"כ עלות המוצרים

הרהורים על ריכוז נכון

מרסיה רוז
06/02/2018
http://mountainhermitage.org/reflections-on-practice/
תרגום: יוסי אדם

שאל הבודהה: “מהו הרווח שיביא פיתוח הריכוז? התודעה מתפתחת. ומהו הרווח שמביא פיתוח התודעה? החמדנות ננטשת. “ומהו הרווח שמביא פיתוח תובנה? חכמה מתפתחת. ומהו הרווח שמביא פיתוח חכמה? הבורות ננטשת לחלוטין.”
כחלק מתהליך התרגול אנו עובדים לסרוגין עם מדיטציית ריכוז ומדיטציית תובנה. כל זה נשען על הבסיס החיוני של טיהור הדרגתי של הרגלי החמדנות, ההאחזות, הדאגנות, ההתנגדות, הכעס והפחד שלנו… תהליך שנתמך בחלקו ע”י הבנה שפורחת כתוצאה של חקירת המידות הטובות (סילה בפאלי) עם עקרון ההמנעות מפגיעה שעומד בבסיסן. הרגלים מזיקים אלו הם הגורמים העיקרים לסבל במעגל של כאן ועכשיו של החיים היום-יומיים והמדיטטיביים, והם חוסמים את הפיתוח של ריכוז עמוק ומטהר… ואת ההכרה המתפתחת שלנו לטבע האמיתי של הדברים.
הבנה של ההבדלים בין מצבי תודעה מועילים ומזיקים חיונית לפיתוח של ריכוז והמצבים המועילים שנלווים אליו. הפירות המועילים של ריכוז, שקט, שמחה, שלווה, אושר, שלום, ושיוויון נפש, יחד עם המצבים העמוקים יותר של ריכוז מדיטטיבי הנקראים ג’האנות (בפאלי), אינם יכולים לצמוח כאשר מתקיימים מצבים לא מועילים של התודעה כמו חמדנות, האחזות, סלידה, עייפות, רוגז, וספק. הכח המניע של מצב תודעתי שקט וצלול המושג ע”י ריכוז עמוק מתחיל באיסוף של האנרגיה הפוטנציאלית רבת העוצמה של התודעה שבדרך כלל מפוזרת למדי. הפעולה הראשונית של הריכוז רותמת את התודעה להשתחרר מההסחות הרבות ולהתמקד. אז אנו לומדים כיצד למקד את התודעה על ידי חזרה שוב ושוב להווה הפשוט כך שהאנרגיה המנטאלית והפיזית שלנו לא תנוצל או תבוזבז על ידי תהליכים תת מודעים ולא מועילים. לשם כך, צריך שתהיה לאדם נכונות שמושרשת בכוונה שלמה להשאר נוכח עם האובייקט שנבחר, ביחד עם פיתוח היכולת להבחין בבהירות מתי תשומת הלב מוסטת לאובייקט אחר מזה שהתכוונן אליו. תודעה בהירה, נינוחה ומרוכזת מזינה את עצמה כאשר יכולתנו להשאר נוכחים מול האובייקט של תשומת הלב ולא להאחז בדברים אחרים מתחזקת. התודעה פשוט נוכחת במקום שבו היא נמצאת, טהורה, בהירה, ושלווה… זו יכולה להיות חוויה מופלאה, מעוררת ומרעננת.
כדי שנוכל ללמוד איך ליישם בצורה יעילה את שלושת הכוחות הפעילים של ההיטהרות – מידות טובות, ריכוז וחכמה – עלינו ללמוד ישירות מהניסיון שלנו, גם מהחוויות הקשות ביותר וגם מהחוויות השקטות, הנעימות, היפות והמעודנות ביותר. בדיוק כפי שעשה הבודהה. תהליך ההיטהרות זהה לתהליך זה של למידה.
מבין שלושת הזרמים שנשאו את הבודהה בחציית הנהר של אי שביעות הרצון והמבוכה לגדה הנגדית – זרם המידות הטובות, זרם הריכוז וזרם התבונה – זרם הריכוז, שכולל מצבים של ריכוז מדיטטיבי עמוק (ג’האנה) הוא יפה עוצמתי ומרפא בפני עצמו. 
פיתוח של יכולת הריכוז בכל רמה שהיא, מנקודת המבט של הבודהה-דהרמה, תשמש לבסוף עבור ראייה של טיבען האמיתי של התופעות – עבור הסרת הלוט והתרת הסבך שמונע מאיתנו מלראות זאת ובכך מאפשרת לנו להתעורר למצב הטבעי של תודעה חסרת-דאגות.

פריטים נוספים

“דילמת הרועה” – על הגנה העצמית ושימוש בכוח במסורות הבודהיסטיות

לומד, מלמד ומתרגל בודהיזם טיבטי, מאהמודרה ודזוגצ’ן, תלמידו של קרמה צ’גמה רינפוצ’ה וסנגטרול רינפוצ’ה – שושלת הקגיו. מייסד MEDITATION FACTORY, מרכז בודהיסטי לתרגול ולימוד בהרצליה.   *** הגנה עצמית היא […]

שלמה בזם
library image

לקום מהשבעה

מתרגל, ופוסע על הדרך מאז 1997 במסורת הוויפסנא והבודהיזם הטיבטי. חוקר דהרמה בת-זמננו, דהרמה מעורבת חברתית ואת המפגש בין ההגות הבודהיסטית לפילוסופיה המערבית. עבודת הדוקטורט שלו מציעה תפיסה חינוכית דיאלוגית […]

אסף סטי אל-בר
library image

רוחניות בזמן מלחמה – מהסבל אל החופש

מורה לווִיפַּסַנַא, מיינדפולנס ודהרמה. מלמדת בארץ ובעולם משנת 2004. למדה ותרגלה עם מורים ידועים ברחבי העולם במסורת הוויפאסנא הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות ההינדואיסטית. שהתה תקופות ארוכות במזרח ובמערב במנזרים ובמרכזי מדיטציה, […]

לילה קמחי
library image

יותר מדי עכשיו

פרופסור אמריטוס ללימודי יפן וזן בודהיזם באוניברסיטת תל אביב ומחברם של ספרים ומאמרים רבים בנושא בודהיזם וזן בודהיזם. הקים במשותף עם הפסיכולוג נחי אלון את ‘פסיכו-דהרמה’ – מרכז לאימון וליישום […]

יעקב רז
library image
Skip to content