עגלת הקניות

0
סה"כ עלות המוצרים

הטריק להישארות במקום

טניסארו בהיקהו
10/05/2019
https://www.ehipassiko.blog/post/הטריק-להישארות-במקום-אג-הן-ת-אניסארו
תרגום: איתן בר

הצעד הראשון כשאתם יושבים למדיטציה הוא להביא את הגוף למקום. ידיכם על הברכיים, פנו קדימה, עיצמו עיניכם. החזיקו את הגוף זקוף, לא ישר-כמו-סרגל כמו חייל, אך זקוף מספיק כך שאינכם מפעילים לחץ על קדמת הגוף שלכם. זהו הגוף שלכם במקום.

הצעד הבא הוא להביא את התודעה למקום. מקדו אותה על הנשימה. דעו כאשר הנשימה נכנסת, דעו כאשר היא יוצאת.
זה מורכב משני דברים: מיינדפולנס, כלומר להחזיק את הדבר בתודעה, לזכור להישאר עם הנשימה, ושנית – ערנות – התבוננות בנשימה בזמן שהיא נכנסת ויוצאת. התבוננות בטבע שלה. זוהי התודעה במקום.

החלק הקשה במדיטציה הוא להשאיר את התודעה במקום.
אתם מתמקדים בנשימה, ולאחר זמן מה זה הופך למשעמם. משהו אחר צץ. כל דבר אחר יכול לצוץ ולהראות הרבה יותר מעניין או שווה את זמנכם. ולפתע אתם מוצאים שנסחפתם הרחק. בקושי הייתם מודעים לכך שהדבר נמצא שם ולפתע אתם נמצאים בעולם אחר. ואז אתם צריכים להחזיר עצמכם בחזרה.

הטריק להישארות במקום הוא להפוך את המדיטציה למעניינת.
ישנן שתי דרכים לעשות זאת, האחת היא ניסוי לראות איזה סוג נשימה מרגיש הכי טוב ממש עכשיו. למה הגוף זקוק? האם הוא זקוק לנשימות ארוכות? האם הוא זקוק לנשימות קצרות? עמוקות, שטחיות? מה ירגיש הכי טוב עכשיו? האם אתם רגישים לצרכים של הגוף?

זהו אזור של המודעות שלנו שאנו נוטים לחסום, כך שיתכן שיקח זמן עד שנשיג רגישות בקשר למה מרגיש טוב. לאורך כל ערוצי האנרגיה בגוף, אם תבחינו במתח כלשהו בחלקי הגוף השונים – חשבו על אותו אזור נרגע דרך השאיפה פנימה דרך הנשיפה החוצה – וראו מה זה גורם לתהליך הנשימה. משום שזהו החלק השני – להבין שהנשימה היא חלק מתהליך גוף שלם. זה חלק ממה שנקרא אלמנט הרוח (wind) – האנרגיה הזורמת דרך הגוף ברמות רבות ושונות. וכולן קשורות. השאיפה פנימה והנשיפה החוצה קשורות גם לצורה בה האנרגיה זורמת. דרך הרגליים, דרך הידיים, דרך החלקים השונים של פלג הגוף העליון שלכם, דרך הראש.

ואתם עורכים ניסוי לראות אילו אופני נשימה ירגישו טוב, נניח, לראש? אילו אופני נשימה ירגישו הכי טוב עבור הגב, הבטן, החזה, הזרועות, הידיים, האצבעות. כל הדרך מטה לרגליים, למטה לבהונות. אתם יכולים לשחק עם זה, משום שבאופן בסיסי אין שום תשובות נכונות או שגויות כאן, אתם לא נבחנים על כך. זהו החלק החשוב אודות משחק.

אג׳הן פואנג (Fuang) נהג לומר שעליכם לשחק עם המדיטציה. לא בדרך מנותקת אלא לנסות להנות ממנה. אל תהיו יותר מדי עגומים בנוגע למה שאתם עושים.מצאו אלמנט של הנאה. אחרי הכל, עונג והתלהבות הם גורמים של ריכוז נכון, ואתם לא הולכים למצוא אותם על ידי היותכם עגומים.

הרשו לעצמכם לשחק עם הנשימה. לבטח תעשו שגיאות אך זהו חלק מהדרך. זה כמו לקחת גיטרה. בפעם הראשונה אתם פורטים על כמה מיתרים והצלילים הם קצת מוזרים, אך אם אתם מתעניינים באילו צלילים יכולים להיות מופקים מהגיטרה – אתם מתחילים להיות שיטתיים בנוגע לכך. זה עדיין משחק אך אתם יותר מאורגנים. אתם מתבוננים. אתם לומדים ממה שאתם עושים.

זה דבר חשוב, האלמנט הזה של המשחק, משום שזוהי אחת מהדרכים הטובות לקבל הבנה לגבי סיבה ותוצאה, וכיצד הן פועלות בתודעה ובגוף. משום שמצד אחד, אף אחד לא מכריח אתכם לעשות כך, אתם כאן מרצונכם החופשי, ושנית – אף אחד לא הולך לתת לכם ציונים על התשובות, כך שאתם יכולים להתנסות כמה שתרצו. חיקרו את הנושא של סיבה ותוצאה ללא חשש מעונש.
העונש היחיד הוא כאשר אתם נושמים בצורה שמאמצת יותר מדי ואז המצב מתחיל להיות לא נוח. זה אפשרי לנשום בצורה שתגרום לכאב ראש. זה אפשרי לנשום בצורה שתגרום לאנרגיה בגוף להפוך למוזרה. אך במקרים כאלה – אתם פשוט צוברים נסיון וממשיכים הלאה. בדרך זו אתם משיגים תחושת ביטחון לגבי איך מתנהלים עם סיבה ותוצאה בתודעה ובגוף. ולביטחון זה יש צד עמוק. זה לא רק משחק – אתם לומדים שיעורים חשובים.

אחרי הכל במדיטציה אנו כאן על מנת ללמוד כיצד להתגבר על הבורות. באופן קלאסי מתארים את הבורות בתור בורות בנוגע לארבעת האמיתות הנאצלות – זה נשמע די מופשט. *אך בסופו של דבר זה מתנקז לפעולות שאתם עושים ולתוצאות הפעולות שאתם עושים. מה אתם עושים שגורם למתח וסבל, מה אתם עושים שמביא סוף למתח וסבל?*

כך שאם בכוונתנו לראות את ארבעת האמיתות הנאצלות, עלינו ללמוד כיצד להבחין בסיבה ותוצאה כאן במודעות המיידית שלנו, וכאן זה הופך למעט מורכב, משום שבהמון אזורים בחיים שלנו אנחנו לא אוהבים להתבונן בסיבה ותוצאה.במילים אחרות, יתכן ויש לנו מניעים מאוד לא מיומנים לעשיית דברים, ואנחנו לא אוהבים להודות בכך בפני עצמנו, כך שאנחנו מקימים חומה. או שעשינו שגיאות בעבר. ממש פגענו באנשים אחרים, ממש פגענו בעצמנו. אנחנו לא אוהבים לחשוב על זה, ולכן אנחנו מקימים חומות נוספות. במובן זה אנחנו מאוד בורים בנוגע לסיבה ותוצאה לגבי המעשים שלנו.

עדיין, המקום היחידי שתהיו מסוגלים ללמוד אודות סיבה ותוצאה הוא בפעולות שלכם, לכן אתם צריכים להיות יותר פתוחים ללמוד על דברים. וכאשר אתם מתחילים לשחק עם הנשימה, זוהי דרך טובה לקבל עוד בטחון.

כשאתם הופכים יותר ויותר מיומנים, הנשימה הנוחה שמרגישה טוב תאפשר לכם להיות עם הנשימה לפרקי זמן ארוכים יותר, משום שזה גם מעניין ומהנה יותר. אם תבחינו שיש לכם מחלות-מתח כלשהן או כל תבנית שגרתית של מתח או כיווץ בגוף, תוכלו ללמוד כיצד לנשום בדרכים שמשחררות אותן.
ולמשחק הזה שאתם משחקים עם הנשימה, לניסוי הזה מתחילות להיות תוצאות מאוד חשובות וניתנות להבחנה. אם אתם מרגישים יותר בנוח בגוף שלכם, אתם מרגישים יותר ״בבית״ ברגע הנוכחי ותהיו יותר להוטים ללמוד אודות סיבה ותוצאה. אתם מרגישים פחות מאוימים על ידי סיבה ותוצאה. כאשר התודעה הופכת ליותר נוחה ברגע ההווה, היא הופכת ליותר מוכנה להתבונן בחלק מאותם מניעים לא מיומנים ולהתבונן באותם תוצאות בלתי מיומנות בפעולות שלכם.

בדרך זו אתם מתחילים לראות את הקשרים – כאשר אתם פועלים מתוך מוטיבציה כזו או אחרת, כאשר אתם פועלים מתוך חמדנות, הולכות להיות בעיות. כאשר אתם פועלים מתוך כעס – אלו הן התוצאות. כאשר אתם שוגים בהבנת דברים ולא פועלים מתוך אשליה – לאחר מכן אתם לומדים ״אה, מה שחשבתי שהיה X היה בעצם Y, ומה שחשבתי שהיה Y היה בעצם X״.
אתם רואים את הקשרים שבין המניעים הלא-מיומנים לבין התוצאות הבלתי מיומנות ואתם יכולים ללמוד מהם, באותה דרך שאתם יכולים ללמוד מהמעשים והתוצאות המיומנות שלכם, אם תהיו מוכנים ללמוד משניהם. כאשר אתם ממש מוכים על ידי משהו – מה התוצאה? ובכן, יתכן שיהיה כאב לאחר מכן.
זה מה שאג׳הן סוואט (Suwat) מתכוון כאשר הוא מדבר על שימוש במתח על מנת להפטר מהגורם למתח. במילים אחרות, אתם רואים שבאמת יש קשר – אתם נכנעים לתשוקה לא-מיומנת כלשהי והולכות להיות לכך השלכות שליליות.

ואתם יודעים זאת לא בגלל שמישהו סיפר לכם, אלא בגלל שראיתם בעצמכם את הקשר. ובפעם הבאה שתשוקה זו תעלה – אתם יכולים להזכיר לעצמכם ״האם אתם באמת רוצים ללכת לשם? זכרו מה קרה בפעם שעברה״. עצם העובדה שאתם לומדים זאת מההתבוננות שלכם הופכת את זה לטיעון הרבה יותר חזק.

אתם גם מתחילים לראות שכאשר רעיונות לא מיומנים עולים בתודעה – אתם לא חייבים להיכנע להם. רק משום שמחשבה לא מיומנת נמצאת שם, זה לא אומר שאתם אחראים עליה, או שאתם חייבים להמשיך איתה. היא פשוט שם. הבחינו בכך שהיא שם, אבל אתם לא חייבים להיות מוטרדים ממנה. אתם לא חייבים להרגיש אשמים או להרגיש בושה בגללה. יחד עם זאת, דעו שאם הייתם פועלים על פיה – היו קורות בעיות.
ואתם יכולים לנשום סביב זה.

אחרי הכל, לכל מחשבה שנמצאת בתודעה יש קשר כלשהו עם הגוף. הולך להיות דפוס קטן של מתח, אולי בצוואר, אולי ברגליים, או בכל מקום אחר בגוף. אם אתם מבחינים במתח שמתעורר ביחד עם המחשבה, אתם יכולים לפורר את המחשבה רק באמצעות נשימה דרך אותו מקום מתוח. כך שאינכם צריכים לדכא את המחשבה, אינכם צריכים להביע אותה, אתם צריכים רק לנשום דרכה.
יש לכם ברירה נוספת.

אלו חלק מההשלכות שבאות יחד עם לימוד כיצד לשחק עם הנשימה. הלימוד עוזר לכם להישאר במדיטציה, עוזר לתודעה להישאר במקום, להשיג תחושה של בית כאן, ואתם מתחילים לקבל תחושת ביטחון בנושא של סיבה ותוצאה. כיצד הגוף והתודעה פועלים יחד.
וכאשר אתם מקבלים ביטחון אז אתם יכולים להתחיל לעסוק בחלק מהאזורים של התודעה שאינכם באמת רוצים להתבונן בהם. אך אתם באמת חייבים לעשות זאת אם ברצונכם ללמוד משהו.
תהיו מסוגלים להתגבר על הבורות אם באמת תראו את הדרך שבה אתם עושים, חושבים ואומרים דברים מסוימים אשר מביאים לסבל. זו הדרך בה מביאים לקץ הסבל.

אז הניחו לעצמכם להנות מהנשימה.
השתמשו בכושר ההמצאה שלכם על מנת להפוך את הנשימה ליותר נוחה כך שתחבוק את הגוף כולו, תרגיע את הגוף כולו, ותיצור תחושת של רווחה בתוכו. משום שכך גם תהיו במקום בו אתם יכולים ללמוד דברים, משום שהתודעה יותר שקטה ודוממת, יותר יציבה, וגם זה יעניק לכם את הכלים שתצטרכו על מנת ללמוד אודות דברים עמוקים יותר בתודעה, אזורים יותר מעודנים של סיבה ותוצאה. כך שלמרות שאתם משחקים, יש מטרה רצינית ותוצאות רציניות למשחק שלכם. רציניות לא במובן של להיות עגומים, אלא מכיוון שהם באמת יוצרות שינוי חשוב בחיים שלכם.

פריטים נוספים

“דילמת הרועה” – על הגנה העצמית ושימוש בכוח במסורות הבודהיסטיות

לומד, מלמד ומתרגל בודהיזם טיבטי, מאהמודרה ודזוגצ’ן, תלמידו של קרמה צ’גמה רינפוצ’ה וסנגטרול רינפוצ’ה – שושלת הקגיו. מייסד MEDITATION FACTORY, מרכז בודהיסטי לתרגול ולימוד בהרצליה.   *** הגנה עצמית היא […]

שלמה בזם
library image

לקום מהשבעה

מתרגל, ופוסע על הדרך מאז 1997 במסורת הוויפסנא והבודהיזם הטיבטי. חוקר דהרמה בת-זמננו, דהרמה מעורבת חברתית ואת המפגש בין ההגות הבודהיסטית לפילוסופיה המערבית. עבודת הדוקטורט שלו מציעה תפיסה חינוכית דיאלוגית […]

אסף סטי אל-בר
library image

רוחניות בזמן מלחמה – מהסבל אל החופש

מורה לווִיפַּסַנַא, מיינדפולנס ודהרמה. מלמדת בארץ ובעולם משנת 2004. למדה ותרגלה עם מורים ידועים ברחבי העולם במסורת הוויפאסנא הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות ההינדואיסטית. שהתה תקופות ארוכות במזרח ובמערב במנזרים ובמרכזי מדיטציה, […]

לילה קמחי
library image

יותר מדי עכשיו

פרופסור אמריטוס ללימודי יפן וזן בודהיזם באוניברסיטת תל אביב ומחברם של ספרים ומאמרים רבים בנושא בודהיזם וזן בודהיזם. הקים במשותף עם הפסיכולוג נחי אלון את ‘פסיכו-דהרמה’ – מרכז לאימון וליישום […]

יעקב רז
library image
Skip to content