עגלת הקניות

0
סה"כ עלות המוצרים

הדרשה על המאפיין של לא-עצמי

06/02/2018
Anatta-lakkhana sutta Siii66
תרגום: אסף פדרמן

פעם אחת שהה המבורך בבנרס, בפארק הצבאים באיזיפטאנה. שם הוא פנה אל קבוצת החמש: “נזירים,” “מכובדנו”, הם השיבו, וכך הוא אמר:
גוף אינו עצמי. אם גוף היה עצמי, הגוף לא היה מוביל למכאוב והיה אפשר לגבי הגוף [להחליט] “שיהיה גופי כך או שלא יהיה גופי כך”. אך כיוון שהגוף אינו עצמי, הוא מוביל למכאוב ואי אפשר לגביו [להחליט] “שיהיה גופי כך או שלא יהיה גופי כך”.
תחושות אינן עצמי. אם תחושות היו עצמי, התחושות לא היו מובילות למכאוב והיה אפשר לגבי תחושות [להחליט] “שיהיו תחושותי כך או שלא יהיו תחושותי כך”. אך כיוון שהתחושות אינן עצמי, הן מובילות למכאוב ואי אפשר לגביהן [להחליט] “שיהיה גופי כך או שלא יהיה גופי כך”.
תפיסה אינה עצמי. אם תפיסה היתה עצמי, התפיסה לא היתה מובילה למכאוב והיה אפשר לגבי תפיסה  [להחליט] “שתהיה תפיסתי כך או שלא תהיה תפיסתי כך”. אך כיוון שהתפיסה אינה עצמי, היא מובילה למכאוב ואי אפשר לגביה [להחליט] ” שתהיה תפיסתי כך או שלא תהיה תפיסתי כך”.
דחפים אינם עצמי. אם דחפים היו עצמי, הדחפים לא היו מובילים למכאוב והיה אפשר לגבי דחפים [להחליט] “שיהיו דחפי כך או שלא יהיו דחפי כך”. אך כיוון שהדחפים אינם עצמי, הם מובילים למכאוב ואי אפשר לגביהם [להחליט] ” שיהיו דחפי כך או שלא יהיו דחפי כך”.
הכרה אינה עצמי. אם הכרה היתה עצמי, הכרה לא היתה מובילה למכאוב והיה אפשר לגבי הכרה  [להחליט] “שתהיה הכרתי כך או שלא תהיה הכרתי כך”. אך כיוון שהכרה אינה עצמי, היא מובילה למכאוב ואי אפשר לגביה [להחליט] “שתהיה הכרתי כך או שלא תהיה הכרתי כך”.
נזירים, כיצד אתם מבינים את הדבר הבא: הגוף הוא ארעי או נצחי? “ארעי, בהנטה.” ומה שארעי, נזירים, האם הוא סבל או אושר? “סבל, בהנטה.” ומה שהוא סבל מתוך שהוא נתון לשינוי, האם מתאים להתייחס אליו כך “זה שלי, זה אני, זה עצמיותי?” “לא, בהנטה.”
נזירים, כיצד אתם מבינים את הדבר הבא: תחושות הן ארעיות או נצחיות? “ארעיות, בהנטה.” ומה שארעי, נזירים, האם הוא סבל או אושר? “סבל, בהנטה.” ומה שהוא סבל מתוך שהוא נתון לשינוי, האם מתאים להתייחס אליו כך “זה שלי, זה אני, זה עצמיותי?” “לא, בהנטה.”
תפיסה היא ארעית או נצחית? “ארעית, בהנטה.” ומה שארעי, נזירים, האם הוא סבל או אושר? “סבל, בהנטה.” ומה שהוא סבל מתוך שהוא נתון לשינוי, האם מתאים להתייחס אליו כך “זה שלי, זה אני, זה עצמיותי?” “לא, בהנטה.”
דחפים הם ארעיים או נצחיים? “ארעיים, בהנטה.” ומה שארעי, נזירים, האם הוא סבל או אושר? “סבל, בהנטה.” ומה שהוא סבל מתוך שהוא נתון לשינוי, האם מתאים להתייחס אליו כך “זה שלי, זה אני, זה עצמיותי?” “לא, בהנטה.”
הכרה ארעית או נצחית? “ארעית, בהנטה.” ומה שארעי, נזירים, האם הוא סבל או אושר? “סבל, בהנטה.” ומה שהוא סבל מתוך שהוא נתון לשינוי, האם מתאים להתייחס אליו כך “זה שלי, זה אני, זה עצמיותי?” “לא, בהנטה”.
ככה, נזירים, יש לראות בחכמה שלמה כל גוף שהוא, בעבר בעתיד או בהווה, פנימי או חיצוני [שלי או של אחר], גס או מעודן, נחות או נעלה, קרוב או רחוק: “זה לא שלי, זה לא אני, זה לא עצמיותי”.
יש לראות בחכמה שלמה כל תחושה שהיא, בעבר בעתיד או בהווה, פנימית או חיצונית [שלי או של אחר], גסה או מעודנת, נחותה או נעלה, קרובה או רחוקה: “זה לא שלי, זה לא אני, זה לא עצמיותי”.
יש לראות בחכמה שלמה כל תפיסה שהיא, בעבר בעתיד או בהווה, פנימית או חיצונית [שלי או של אחר], גסה או מעודנת, נחותה או נעלה, קרובה או רחוקה: “זה לא שלי, זה לא אני, זה לא עצמיותי”.
יש לראות בחכמה שלמה כל דחף שהוא, בעבר בעתיד או בהווה, פנימי או חיצוני [שלי או של אחר], גס או מעודן, נחות או נעלה, קרוב או רחוק: “זה לא שלי, זה לא אני, זה לא עצמיותי.”
יש לראות בחכמה שלמה כל הכרה שהיא, בעבר בעתיד או בהווה, פנימית או חיצונית [שלי או של אחר], גסה או מעודנת, נחותה או נעלה, קרובה או רחוקה: “זה לא שלי, זה לא אני, זה לא עצמיותי”.
נזירים, כשתלמיד אצילי, ששמע [את הדהמה], רואה כך הוא מאבד עניין בגוף. ככה גם מאבד עניין בתחושות, מאבד עניין בתפיסה, מאבד עניין בדחפים, מאבד עניין בתודעה. כשהוא מאבד עניין, הוא מתנתק. כשהוא מתנתק הוא משתחרר,משהוא משתחרר עולה הידיעה “השתחררתי”. הוא יודע: “הלידה הושמדה, החיים הרוחניים נחיו, מה שהיה לעשות נעשה, אין עוד מעבר למצב הזה”.
זה מה שהמבורך אמר. מרוממי נפש, הנזירים מקבוצת החמישה שמחו בדברי המבורך. ובשעה שהדרשה הזו נאמרה, תודעותיהם של הנזירים מקבוצת החמישה השתחררו מהזיהומים באמצעות אי-אחיזה.

פריטים נוספים

“דילמת הרועה” – על הגנה העצמית ושימוש בכוח במסורות הבודהיסטיות

לומד, מלמד ומתרגל בודהיזם טיבטי, מאהמודרה ודזוגצ’ן, תלמידו של קרמה צ’גמה רינפוצ’ה וסנגטרול רינפוצ’ה – שושלת הקגיו. מייסד MEDITATION FACTORY, מרכז בודהיסטי לתרגול ולימוד בהרצליה.   *** הגנה עצמית היא […]

שלמה בזם
library image

לקום מהשבעה

מתרגל, ופוסע על הדרך מאז 1997 במסורת הוויפסנא והבודהיזם הטיבטי. חוקר דהרמה בת-זמננו, דהרמה מעורבת חברתית ואת המפגש בין ההגות הבודהיסטית לפילוסופיה המערבית. עבודת הדוקטורט שלו מציעה תפיסה חינוכית דיאלוגית […]

אסף סטי אל-בר
library image

רוחניות בזמן מלחמה – מהסבל אל החופש

מורה לווִיפַּסַנַא, מיינדפולנס ודהרמה. מלמדת בארץ ובעולם משנת 2004. למדה ותרגלה עם מורים ידועים ברחבי העולם במסורת הוויפאסנא הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות ההינדואיסטית. שהתה תקופות ארוכות במזרח ובמערב במנזרים ובמרכזי מדיטציה, […]

לילה קמחי
library image

יותר מדי עכשיו

פרופסור אמריטוס ללימודי יפן וזן בודהיזם באוניברסיטת תל אביב ומחברם של ספרים ומאמרים רבים בנושא בודהיזם וזן בודהיזם. הקים במשותף עם הפסיכולוג נחי אלון את ‘פסיכו-דהרמה’ – מרכז לאימון וליישום […]

יעקב רז
library image
Skip to content