עגלת הקניות

0
סה"כ עלות המוצרים

להתאהב בכדור הארץ

תיק נהאט האן
02/12/2020
https://plumvillage.org/about/thich-nhat-hanh/letters/thich-nhat-hanhs-statement-on-climate-change-for-unfccc/
תרגום: שולה מוזס

תיק נהאט האן (Thich Nhat Hanh) הוא אחד ממורי הזן היותר מוכרים ומוערכים כיום בעולם. משורר, פעיל שלום וזכויות אדם. נולד במרכז וייטנאם ב-1926, הצטרף למנזר בגיל 16. ממייסדי תנועת הבודהיזם המעורב. הקים בתחילת שנות השישים את בית הספר לנוער עבור שירות חברתי שהכשיר את תלמידיו לשקם כפרים שהופצצו במלחמת וייטנאם, והיה מועמד לפרס נובל לשלום.

לאחר שנאסרה חזרתו לווייטנאם, תיק נהאט האן מצא מקלט בצרפת, שם הקים את קהילת המדיטציה פלאם וילאג’. במהלך שנות פעילותו הוא לימד, כתב והנחה ריטריטים ברחבי העולם בנושא ‘אומנות החיים בתשומת לב’. הוא פרסם למעלה מ-85 כותרים – ספרים, שירים ותפילות. בשנת 2018, כשבריאותו הידרדרה, הוא ביקש לחזור למנזר הבית שלו בווייטנאם, שם שהה עד יום מותו ב-22.01.2022 בגיל 95.

* * *

אנחנו וכדור הארץ אחד הם

כוכב הלכת הזה, היפה, השופע, המעניק חיים, שאנו מכנים כדור הארץ, הוליד כל אחד ואחת מאיתנו, וכולנו, כל אחד ואחת, נושאים את כדור הארץ בכל תא בגופינו.

כדור הארץ הוא אימנו, שמזינה אותנו ומגינה עלינו בכל רגע – נותנת לנו אוויר לנשימה, מים לשתייה, מזון לאכול ועשבי מרפא לרפא אותנו כשאנו חולים. כל נשימה שאנו שואפים מכילה את החנקן, החמצן, אדי מים ויסודות קורט של כוכב הלכת שלנו. כשאנו נושמים בתשומת לב, אנו יכולים לחוות את התהוות הגומלין שלנו עם האטמוספרה העדינה של כדור הארץ, עם כל הצמחים, ואפילו עם השמש, שאורה מאפשר את נס הפוטוסינתזה. עם כל נשימה אנו יכולים לחוות שיתוף ואחווה. עם כל נשימה אנו יכולים להתענג על פלאי החיים.

עלינו לשנות את האופן שבו אנו חושבים על דברים או רואים אותם. עלינו להבין שכדור הארץ אינו רק הסביבה שלנו. כדור הארץ אינו משהו שמחוצה לנו. כשאתם נושמים בתשומת לב ומהרהרים בגופכם, אתם מבינים שאתם כדור הארץ. אתם מבינים שתודעתכם היא גם התודעה של כדור הארץ. הביטו סביבכם – מה שאתם רואים זה לא הסביבה שלכם, אלא אתם.

אימא אדמה הגדולה

ללא קשר ללאום או לתרבות שאליהם אנו משתייכים, או לדת שבה אנו מאמינים, בין אם אנו בודהיסטים, נוצרים, מוסלמים, יהודים, או אתאיסטים, כולנו יכולים לראות שכדור הארץ אינו חומר חסר תנועה וחיות. הוא ישות דגולה, שבעצמה ילדה ישויות דגולות אחרות – כולל בודהות ובודהיסַטוות, נביאים וקדושים, בנים ובנות של אלוהים ושל האנושות. כדור הארץ הוא אם אוהבת, שמזינה את כל האנשים וכל המינים ומגינה עליהם ללא אפליה.

כשתבינו שכדור הארץ הוא הרבה יותר מאשר הסביבה שלכם, זה יניע אתכם להגן עליו באותו אופן שבו הייתם מגינים על עצמכם. זה סוג המודעות, סוג הערות שאנו צריכים, ועתיד כדור הארץ תלוי ביכולת או באי-היכולת שלנו לטפח הבנה זו. כדור הארץ וכל המינים על כדור הארץ נמצאים בסכנה אמיתית. אולם, אם נצליח לפתח יחסים עמוקים עם כדור הארץ, יהיו לנו מספיק אהבה, מספיק כוח ומספיק ערות כדי לשנות את אורח חיינו.

להתאהב

כולנו יכולים לחוות תחושה של הערכה ואהבה עמוקות כשאנו רואים את ההרמוניה, האלגנטיות והיופי הגדולים של כדור הארץ. ענף פשוט של פרחי דובדבן, קונכייה של חילזון או כנף של עטלף – כל אלה מעידים על האוּמנות היצירתית של כדור הארץ. כל התקדמות בהבנה המדעית שלנו מעמיקה את ההערכה והאהבה שלנו לכוכב מופלא זה. כשאנו מצליחים לראות ולהבין באמת את כדור הארץ, האהבה נולדת בליבנו. אנו מרגישים מחוברים. זה הפירוש של אהבה: להיות אחד.

רק אם נתאהב באמת בכדור הארץ, ינבעו מעשינו מתוך יראת הכבוד וההבנה של החיבור ההדדי שלנו. אבל, רבים מאתנו נעשו מנוכרים לכדור הארץ. אנחנו אבודים, מבודדים ובודדים. אנו עובדים קשה מדי, חיינו עסוקים מדי, ואנו חסרי מנוחה ומפוזרים, מאבדים עצמנו בצרכנות. אך כדור הארץ תמיד נמצא שם בעבורנו, מציע לנו כל מה שאנו צריכים להזנתנו ולהבראתנו: גרעין התירס הקסום, הנחל המרענן, היער הריחני, הפסגה המלכותית והמושלגת של ההר וציוץ הציפורים השמח עם שחר.

אושר אמיתי עשוי מאהבה

רבים מאתנו חושבים שאנו זקוקים לעוד כסף, לעוד כוח ולעוד מעמד לפני שנוכל להיות מאושרים. אנו כה עסוקים בבזבוז חיינו במרדף אחרי כסף, כוח ומעמד עד שאנו מתעלמים מכל התנאים לאושר שכבר זמינים. באותו הזמן, אנו מאבדים את עצמנו בקנייה ובצריכה של דברים שאיננו זקוקים להם, ובכך מכבידים מאוד גם על גופינו וגם על כוכב הלכת שלנו. אולם הרבה ממה שאנו שותים, אוכלים, צופים, קוראים או מקשיבים, הוא רעיל, ומזהם את גופנו ואת תודעתנו באלימות, בכעס, בפחד ובייאוש.

בנוסף לזיהום הפחמן הדו-חמצני של סביבתנו הפיזית, אנו יכולים לדבר על הזיהום הרוחני של סביבתנו האנושית: האווירה הרעילה וההרסנית שאנו יוצרים באמצעות הדרך שבה אנו צורכים. עלינו לצרוך באופן שבאמת תומך בשלוותנו ובאושרנו. רק כשאנחנו, כבני אנוש, נהיה בני-קיימא תהיה גם הציוויליזציה שלנו בת-קיימא. אפשר להיות מאושרים כאן ועכשיו.

איננו זקוקים לצריכה רבה כדי להיות מאושרים; למעשה, אנו יכולים לחיות בפשטות רבה. בתשומת לב, כל רגע יכול להיות לרגע מאושר. העונג מנשימה אחת פשוטה, העצירה לרגע כדי להתבונן בשמיים הכחולים הזוהרים, או ההנאה המלאה מנוכחות אדם יקר, יכולים להיות יותר ממספיקים לגרום לנו אושר. כולנו, כל אחד ואחת, צריכים לחזור ולהתחבר לעצמנו, ליקרים לנו, ולכדור הארץ. לא כסף, לא כוח ולא צריכה הם שיכולים לעשות אותנו מאושרים, אלא האהבה וההבנה שיש בליבנו.

הלחם שבידיכם הוא הגוף של היקום

עלינו לצרוך באופן ששומר על החיוּת של החמלה שלנו. אבל רבים מאיתנו צורכים בדרך מאוד אלימה. יערות נכרתים כדי לגדל בקר לבשר, או חיטה למשקאות חריפים, בעוד מיליונים בעולם מתים מרעב. צמצום כמות הבשר שאנו אוכלים וכמות האלכוהול שאנו צורכים ב-50% הוא מעשה אהבה לעצמנו, לכדור הארץ וזה לזה. אכילה בחמלה יכולה, כבר, לעזור להתמיר את המצב שבו נמצא כוכב הלכת שלנו, ולהחזיר את האיזון לעצמנו ולכדור הארץ.

אין דבר חשוב יותר מאחוות אחים ואחיות

יש צורך במהפכה והיא מתחילה מתוך כל אחד מאיתנו. עלינו להתעורר ולהתאהב בכדור הארץ. במשך זמן רב היינו הומו-ספיאנס. הגיע הזמן שנהיה הומו-מוּדעים. לאהבתנו ולהערכתנו לכדור הארץ יש הכוח לאחד אותנו ולסלק את כל הגבולות, ההפרדה והאפליה. מאות שנים של אינדיווידואליזם ושל תחרות גרמו להרס ולניכור עצומים. עלינו להקים מחדש תקשורת אמיתית, אחווה אמיתית עם עצמנו, עם כדור הארץ, וזה עם זה, כילדיה של אותה אם. אנו זקוקים ליותר מאשר טכנולוגיה חדשה כדי להגן על כדור הארץ. אנו זקוקים לאחווה ולשיתוף פעולה אמיתיים.

כל הציוויליזציות הן ארעיות וחייבות להגיע לקיצן יום אחד. אך אם נמשיך במסלולנו הנוכחי, אין ספק שהציוויליזציה שלנו תיהרס מוקדם משאנו חושבים. כדור הארץ עשוי להזדקק למיליוני שנים כדי להירפא, לחזור לאיזון ולהחזיר לעצמו את יופיו. הוא יצליח להשתקם, אך אנו בני האנוש, ומינים רבים אחרים, ניעלם, עד שכדור הארץ יצליח לייצר תנאים שיחזירו אותנו בצורות חדשות. ברגע שנקבל בשלווה את הארעיות של הציוויליזציה שלנו, נשתחרר מהפחד. רק אז תהיה לנו העוצמה, הערות והאהבה שאנו צריכים כדי להתאחד. הוקרה של כדור הארץ היקר מפז – התאהבות בו, אינם חובה. זה עניין של אושרנו והישרדותנו כיחידים וכחברה.

פריטים נוספים

“דילמת הרועה” – על הגנה העצמית ושימוש בכוח במסורות הבודהיסטיות

לומד, מלמד ומתרגל בודהיזם טיבטי, מאהמודרה ודזוגצ’ן, תלמידו של קרמה צ’גמה רינפוצ’ה וסנגטרול רינפוצ’ה – שושלת הקגיו. מייסד MEDITATION FACTORY, מרכז בודהיסטי לתרגול ולימוד בהרצליה.   *** הגנה עצמית היא […]

שלמה בזם
library image

לקום מהשבעה

מתרגל, ופוסע על הדרך מאז 1997 במסורת הוויפסנא והבודהיזם הטיבטי. חוקר דהרמה בת-זמננו, דהרמה מעורבת חברתית ואת המפגש בין ההגות הבודהיסטית לפילוסופיה המערבית. עבודת הדוקטורט שלו מציעה תפיסה חינוכית דיאלוגית […]

אסף סטי אל-בר
library image

רוחניות בזמן מלחמה – מהסבל אל החופש

מורה לווִיפַּסַנַא, מיינדפולנס ודהרמה. מלמדת בארץ ובעולם משנת 2004. למדה ותרגלה עם מורים ידועים ברחבי העולם במסורת הוויפאסנא הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות ההינדואיסטית. שהתה תקופות ארוכות במזרח ובמערב במנזרים ובמרכזי מדיטציה, […]

לילה קמחי
library image

יותר מדי עכשיו

פרופסור אמריטוס ללימודי יפן וזן בודהיזם באוניברסיטת תל אביב ומחברם של ספרים ומאמרים רבים בנושא בודהיזם וזן בודהיזם. הקים במשותף עם הפסיכולוג נחי אלון את ‘פסיכו-דהרמה’ – מרכז לאימון וליישום […]

יעקב רז
library image
Skip to content