עגלת הקניות

0
סה"כ עלות המוצרים

הצעות בנוגע לאתיקה (סילה פארמיטה)

אג'אהן סוצ'יטו
01/06/2021
Parami, Ways to Cross Life's Floods
תרגום: מירית לוטן

אג’אהן סוצ’יטו (Ajahn Sucitto), יליד אנגליה, מבכירי הנזירים המערביים במסורת נזירי היער התאילנדים. הוסמך לנזירות ב-1976 בתאילנד, ב-1978 חזר לאנגליה, והיה שותף לייסוד מנזר Cittaviveka (במערב סאסקס, אנגליה) – המנזר המערבי הראשון במסורת הזו. בשנים 1992–2014 הוא כיהן כאב המנזר הזה. אג׳אהן סוצ׳יטו מנחה ריטריטים ברחבי העולם, והוא מחברם ועורכם של פרסומים רבים.

* * *

ניתן להסתכל על אתיקה בבודהיזם בשתי דרכים: ככוונה, וכמוסכמה. כוונה מתייחסת לדחף העולה בתודעה ברגע הזה, שבה הגוון האתי – בין אם מדובר בכוונה רעה, טוב לב, רמאות או כנות – הוא הבסיס לקרמה (הפעולות) שאנו זורעים ושאת תוצאותיהם אנו קוטפים. מוסכמה מתייחסת לכל כלל, עיקרון או חוק, חברתי או אישי, אשר מגביל או מעודד פעולות מסוימות. מוסכמות, כגון דיבור בשפה מנומסת או הימנעות מגניבה, אינן כשלעצמן מונעות דחפים/כוונות מזיקים; לדוגמה, אפשר בהחלט לדבר באופן מנומס מתוך תודעה חורשת רע. אם מוסכמות אינן נקשרות לכוונות, הן הופכות להיות תפקודים חברתיים או אישיים שתפקידם היחיד הוא למצב את מקומנו במרחב החברתי. בהקשר זה הן עלולות להפוך להיות מקור להשקפות, צדקנות, יהירות, או דעה קדומה. לדוגמה, אני עלולה להיאחז במוסכמות של הדת שלי, האידיאולוגיה שלי, העדה שלי, הלאום שלי, ומכאן להתנשא, לגנות ואולי אף להכריז מלחמה על כל אלה שמחוץ לקבוצה שלי. זהו מכשול משמעותי הקרוי ‘היאחזות בכללים ובמנהגים’ (silavattaparamāsa). עם זאת, מוסכמות (כגון חמשת כללי המוסר) יוצרות גבולות התנהגותיים שיכולים לגרום לנו לבחון את פעולותינו, להקדיש תשומת לב חכמה, לזהות את כוונתנו ולזנוח אותה. הענקת תשומת לב לכוונה ברגע הזה היא, אם כן, חיונית. עם זה כבסיס, אנו משתמשים במוסכמות באופן חכם, כדי לפתח התנהגות מיומנת (לדוגמה ללמד ילדים לחלוק ולדבר דיבור נכון).

עניינה של האתיקה הוא בהימנעות מפגיעה בעצמי או באחרים, באמצעות הגוף, הדיבור או המחשבה. ולכן זה מועיל להפעיל אותה כאשר עולות בי מחשבות שליליות לגבי עצמי או אחרים, ולפרק אותן באופן מנטלי, או באמצעות דיבור, לעודד אחרים לעשות זאת.

האתיקה נושאת עימה את הכוח של איפוק, את האמפתיה של הדאגה כיצד מעשיי ישפיעו עלי ועל אחרים, ואת הבהירות של היכולת להבחין בין תחושות שמחה קצרות טווח ורווחה ארוכת טווח. שתיית אלכוהול וצריכת סמים יכולות להביא הקלה זמנית או ריגוש זמני, אך יכולות להיות להן השפעות הרסניות על עצמי ועל אחרים.

כדי להימנע ממוסרניות וצדקנות, יש לתרגל אתיקה כאילו אנו מפקחים בחוכמה על אדם שאנו אוהבים ומכבדים. אם אתם נקראים לבחון התנהגות של אדם אחר, עשו זאת באותו האופן. זוהי הרוח של חברות רוחנית (קַלְיַאנָה-מִיטָה).

הרהור

שימו לב לזבוב המזמזם מול החלון, עכביש המטפס על הקיר או רץ על הרצפה. חושו כיצד זה משפיע עליכם. עצרו ושאלו אם הוא רוצה למות, או אם מותו חיוני על מנת שאתם תחיו ברווחה. שימו לב איך ההרגשה לחוש דחף אלים – כלפי אנשים רועשים, כלפי נהגים בכביש, כלפי אנשים שאתם חוששים מהם. מה זה עושה לתודעה שלך? איך זה מרגיש לתת לדחף לחלוף?

הרהרו באופן דומה בשאר הכללים (ראו למטה) – אך הייתם מרגישים אם היו מרמים אתכם או פוגעים בכם? ולעומת זאת, איך ההרגשה לקבל תמיכה והתייחסות מכבדת מאחרים?

שקלו את פעולותיכם מנקודת המבט של חבר חכם ורחב לב (זו אינה חקירה). לאילו פעולות הייתם ממליצים להקדיש יותר תשומת לב?

פעולה

שימו לב להרגלי הדיבור שלכם וההרגלים של אלה שבקרבתכם. זה יכול להיעשות על-ידי שתיקה במקום השתתפות ברכילות או הכפשה, או על-ידי הפניית שאלה ישירה לאחרים בנוגע לאמיתות או לתועלת של הערותיהם. במקרים של קונפליקט מילולי, הציעו זמן לדיון סבלני בהבדלי הדעות.

ותרו על תמיכה בניצול בעלי חיים על-ידי שחיטה או ספורט. אם אתם בוחרים לאכול בשר בשל סיבות בריאותיות או סיבות אחרות, שקלו למצוא מקור מקומי שבו החיות גדלות ומטופלות באופן אנושי. עשו מחקר והימנעו מקנייה של בעלי חיים ימיים המצויים בסכנת דיג יתר.

סרבו לקבל טובות הנאה, שוחד או פריבילגיות בעבור עבודתכם.

כשאתם נשאלים, עודדו אחרים מתוך תשומת לב ומחשבה לפעול במסגרת סטנדרטים אתיים.

אנשים מוצאים כי התחייבות לקיים את חמשת כללי המוסר זוהי התחייבות מילולית לגבי חמישה תחומים בהם ניתן לתרגל איפוק:

  • הדחף לפגוע ביצור חי.
  • הדחף לקחת מה שלא ניתן.
  • הדחף להשתמש במין באופנים פוגעניים.
  • הדחף לדיבור פוגעני.
  • הדחף לשימוש בחומרים ממכרים.

ההתחייבות יכולה להתבצע באופן טקסי, כפי שנעשה במנזרים בודהיסטיים של התהרוואדה בכל ליל ירח מלא או ליל מולד הירח, או בבית עם חברים לדרך הרוחנית.

מדיטציה

שימו לב לעלייה של כל מחשבה שלילית כלפי אחרים. שימו לב איך זה מרגיש, איך זה משפיע על ליבכם ועל גופכם. שקלו להניח למחשבות אלה, כדרך להגן על עצמכם מפני פגיעה.

התבוננו בסיבות לכוונה רעה, אם אתם חשים פגועים או זנוחים, הקדשו זמן רק לחוש את הרגש הזה, וקשרו אותו עם התחושות והרגשות של נשימה מלאה ורגועה פנימה והחוצה. נשמו דרך הרגשות שלכם. נהגו באופן דומה עם תשוקות ושאיפות. כאשר אתם רגועים יותר, חשבו כיצד כוונה רעה מרעילה את התודעה, ובאיזו מידה רווח חומרי ושאיפות יכולים להביא לכם אושר.

פריטים נוספים

“דילמת הרועה” – על הגנה העצמית ושימוש בכוח במסורות הבודהיסטיות

לומד, מלמד ומתרגל בודהיזם טיבטי, מאהמודרה ודזוגצ’ן, תלמידו של קרמה צ’גמה רינפוצ’ה וסנגטרול רינפוצ’ה – שושלת הקגיו. מייסד MEDITATION FACTORY, מרכז בודהיסטי לתרגול ולימוד בהרצליה.   *** הגנה עצמית היא […]

שלמה בזם
library image

לקום מהשבעה

מתרגל, ופוסע על הדרך מאז 1997 במסורת הוויפסנא והבודהיזם הטיבטי. חוקר דהרמה בת-זמננו, דהרמה מעורבת חברתית ואת המפגש בין ההגות הבודהיסטית לפילוסופיה המערבית. עבודת הדוקטורט שלו מציעה תפיסה חינוכית דיאלוגית […]

אסף סטי אל-בר
library image

רוחניות בזמן מלחמה – מהסבל אל החופש

מורה לווִיפַּסַנַא, מיינדפולנס ודהרמה. מלמדת בארץ ובעולם משנת 2004. למדה ותרגלה עם מורים ידועים ברחבי העולם במסורת הוויפאסנא הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות ההינדואיסטית. שהתה תקופות ארוכות במזרח ובמערב במנזרים ובמרכזי מדיטציה, […]

לילה קמחי
library image

יותר מדי עכשיו

פרופסור אמריטוס ללימודי יפן וזן בודהיזם באוניברסיטת תל אביב ומחברם של ספרים ומאמרים רבים בנושא בודהיזם וזן בודהיזם. הקים במשותף עם הפסיכולוג נחי אלון את ‘פסיכו-דהרמה’ – מרכז לאימון וליישום […]

יעקב רז
library image
Skip to content