עגלת הקניות

0
סה"כ עלות המוצרים

הכר את שלביו של תהליך המוות

סנגיי קאדרו
06/02/2018
ספרה 'הכנה למוות ועזרה לנוטים למות' ב-http://www.buddhanet.net/r_booksd.htm
תרגום: מיכל תשובה

סנגיי קאדרו (Kathleen McDonald) נולדה בקליפורניה והחלה ללמוד בודהיזם בדהרמסלה שבהודו בשנת 1973. בשנה שלאחר מכן היא הוסמכה כנזירה במנזר קופן בנפאל. היא למדה עם מורים שונים, ביניהם לאמה זופה רינפוצ’ה, לאמה טובטן ישה, הוד קדושתו הדלאי לאמה, גשה נגוואן דהרגי וגשה ג’מפה טקצ’וק. ב-1979 היא החלה ללמד במדינות שונות בכל העולם, והיתה, במשך אחת עשרה שנים, מורת הבית במרכז הבודהיסטי אמיטבהה, בסינגפור. ב-1988 היא קיבלה על עצמה את שבועות הנזירות המלאות (בהיקשוני). 

סנגיי קאדרו סיימה שש שנים של תכנית המסטר במכון לאמה טסונג קאפה באיטליה, והשלימה פעמיים ריטריט אישי של שנה. בשנים 2016 – 2018 הייתה מורת הבית במרכז לחוכמה ולחמלה בקופנהגן, דנמרק.

***

אחת הסיבות בגינן אנשים נוטים לחשוש מן המוות, היא שהם אינם יודעים מה צפוי לקרות להם.
במסורת הבודהיזם הטיבטי, ישנו הסבר בהיר ומפורט של תהליך המיתה, אשר כולל שמונה שלבים.
שמונת השלבים תואמים לתהליך התפרקותם ההדרגתית של גורמים שונים, כגון ארבעת היסודות הגדולים: אדמה, מים, אש ואויר. מעברו של אדם בשמונה שלבים אלו, מלווה במספר סימנים חיצוניים ופנימיים.

ארבעת היסודות מתפרקים בארבעת השלבים הראשונים של המוות. בשלב הראשון, בו מתפרק יסוד האדמה, הסימן החיצוני הוא שהגוף הופך לחלש וכחוש יותר, והסימן הפנימי לכך הוא שהגוסס מתחיל להזות.

השלב השני כולל את פירוקו של יסוד המים; הסימן החיצוני הוא התייבשותם של נוזלי הגוף, והפנימי הוא שהגוסס מבחין במראה של עשן.

יסוד האש מתפרק בשלב השלישי; הסימן החיצוני הוא שחומו של הגוף ויכולת עיכול המזון שלו פוחתות והסימן הפנימי הוא שהגוסס מבחין במראה של ניצוצות.

בשלב הרביעי, בו יסוד הרוח או האויר מתפרק, הסימן החיצוני הוא שהנשימה פוסקת והסימן הפנימי הוא שהגוסס רואה להבה בתהליך דעיכה.

זוהי הנקודה בה מכריזים בדרך כלל על מותו הקליני של הגוסס. היסודות הגופניים הגסים התפרקו כולם. הנשימה פסקה, אין יותר פעילות עצבית במוח, או תנועה של מחזור הדם. עם זאת, לפי הגישה הבודהיסטית, המוות לא התרחש עדיין מאחר והתודעה או ההכרה עדיין נוכחת בגוף.
ישנן מספר רמות של תודעה: גסה, מעודנת ומעודנת ביותר.

התודעה או ההכרה הגסה כוללת את שש תודעות החושים (ראיה, שמיעה, ריח, טעם, מגע והכרה מנטלית), ושמונים תפישות אינסטינקטיביות. שש תודעות החושים מתפרקות בארבעת השלבים הראשונים של תהליך המוות ושמונים התפישות מתפרקות בשלב החמישי, בעקבותיו הנפטר חוזה באור לבן. בשלב השישי האור הלבן מתפרק ומופיע אור אדום. בשלב השביעי האור האדום מתפרק וחשיכה מופיעה. האור הלבן, האור האדום והחשיכה הם מרכיביה של התודעה המעודנת. לבסוף, בשלב השמיני, החשיכה מתפרקת ומתגלה האור הצלול של התודעה המעודנת ביותר. זוהי הדרגה המעודנת והטהורה ביותר של תודעתנו, או הכרתנו. מודטים מנוסים יכולים להשתמש בתודעת האור הצלול על מנת למדוט ולהגשים את האמת העילאית, ואפילו להגיע להארה. משום כך, מודטים אלו אינם חוששים מן המוות ואף מצפים למוות כאל יציאה לחופשה!

זהו אך הסבר קצרצר על שמונת השלבים. הסבר מפורט יותר ניתן למצוא במספר ספרים כגון ספר המתים הטיבטי.
מאחר ומטבע הדברים אנו חוששים ממה שאינו מוכר לנו, פיתוח היכרות עם שלבי המוות השונים יעזור להקל באופן חלקי את חששותינו מן המוות. ואם אנו מסוגלים לתרגל את המדיטציות של הדמית תהליך המיתה והערתה של תודעת האור הצלול, בהתאם ללימודי מסורת הווג’ריאנה הטיבטית, אולי אף נוכל להגשים התעוררות כאשר יגיע זמננו למות.

אלו הם רק כמה תרגולים רוחניים מומלצים שאנו יכולים ללמוד ולהתאמן בהם במהלך חיינו ואשר יעזרו לנו להיות מוכנים יותר למוות. עם זאת, קיימות שיטות רבות אחרות, אשר מתאימות לאנשים בעלי מזג שונה. בבחירת השיטה המתאימה לנו, אנו יכולים להשתמש באינטואיציה ובחכמה שלנו, או להתייעץ עם מורים רוחניים מהימנים שיש לנו קרבה אליהם.

פריטים נוספים

“דילמת הרועה” – על הגנה העצמית ושימוש בכוח במסורות הבודהיסטיות

לומד, מלמד ומתרגל בודהיזם טיבטי, מאהמודרה ודזוגצ’ן, תלמידו של קרמה צ’גמה רינפוצ’ה וסנגטרול רינפוצ’ה – שושלת הקגיו. מייסד MEDITATION FACTORY, מרכז בודהיסטי לתרגול ולימוד בהרצליה.   *** הגנה עצמית היא […]

שלמה בזם
library image

לקום מהשבעה

מתרגל, ופוסע על הדרך מאז 1997 במסורת הוויפסנא והבודהיזם הטיבטי. חוקר דהרמה בת-זמננו, דהרמה מעורבת חברתית ואת המפגש בין ההגות הבודהיסטית לפילוסופיה המערבית. עבודת הדוקטורט שלו מציעה תפיסה חינוכית דיאלוגית […]

אסף סטי אל-בר
library image

רוחניות בזמן מלחמה – מהסבל אל החופש

מורה לווִיפַּסַנַא, מיינדפולנס ודהרמה. מלמדת בארץ ובעולם משנת 2004. למדה ותרגלה עם מורים ידועים ברחבי העולם במסורת הוויפאסנא הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות ההינדואיסטית. שהתה תקופות ארוכות במזרח ובמערב במנזרים ובמרכזי מדיטציה, […]

לילה קמחי
library image

יותר מדי עכשיו

פרופסור אמריטוס ללימודי יפן וזן בודהיזם באוניברסיטת תל אביב ומחברם של ספרים ומאמרים רבים בנושא בודהיזם וזן בודהיזם. הקים במשותף עם הפסיכולוג נחי אלון את ‘פסיכו-דהרמה’ – מרכז לאימון וליישום […]

יעקב רז
library image
Skip to content