עגלת הקניות

0
סה"כ עלות המוצרים

אינכם לבד: חוברים יחד להפלת הפשיזם

טניסארה
29/06/2023
תרגום: מירית לוטן

טניסארה (Thanissara), ילידת אנגליה, הייתה במשך 12 שנים נזירה במסורת נזירי היער הצפון תאילנדי, תלמידה של אג’אהן צ’ה. הייתה מהחברים המייסדים של מנזר צ’יטהרסט ומנזר אמרוואטי באנגליה. לאחר שהורידה את הגלימה נישאה לקיטיסארו. יחד הם הקימו את מרכז המדיטציה “דהרמה גירי” בדרום אפריקה, והם שותפים לתוכניות של מעורבות חברתית לתמיכה בילדים שהוריהם חלו באיידס. הם מלמדים במרכזים בודהיסטיים בכל העולם, וביקרו ולימדו פעמים רבות גם בישראל. טניסארה בעלת תואר M.A.בפסיכותרפיה מבוססת מיינדפולנס, כותבת ומפרסמת ספרי שירה.

***

ידידי הסנגהה היקרים, קיטיסארו ואני מבקשים להביע בפניכם את רגשי הסולידריות הכנים שאנו חשים בזמן הזה כשאיום קיצוני מרחף מעל ערכינו המשותפים לחברה דמוקרטית. אני גם מעוּדדת ממאות האלפים המפגינים ברחובות השולחים כעת גלי הלם אל הממשלה. המאבק לקיים ולפתח דמוקרטיה צודקת לנוכח עלייתם של משטרים סמכותניים ופשיסטיים בעולם הוא גם המאבק שלנו. גם אנחנו עומדים בפני מאבק למען הדמוקרטיה במדינותינו ארה”ב ובריטניה.

לאחרונה דיווח הארגון CIVICUS Monitor [ארגון המספק מידע עדכני על מצב החברה האזרחית והחופש האזרחי ב-196 מדינות] שהנטייה הסמכותנית בבריטניה לצמצום ולפגיעה בחירויות אזרחיות הורידה את דירוגה כחברה חופשית וצודקת והעמידו אותה בשורה אחת עם גואטמלה, גאנה, טוניסיה ועוד מדינות. החופש להתאגד, חופש הביטוי והזכות להפגין הם כמה מזכויות האזרח הראשונות הנתונות בתהליך של כרסום בבריטניה. יש גם חשש רב שהניסיון של ממשלת בריטניה לבטל את חוק זכויות האדם יביא את הקץ על הברית שלה עם האיגוד האירופי לזכויות האדם – מהלך שמאיים על הפגיעים ביותר, על מי שנעצרים ללא סיבה ונכלאים בגלל השתתפות בהפגנות לא אלימות, ופותח את הדלת לביטולן של זכויות רבות אחרות.

במדינות רפובליקניות בארה”ב אנו עדים לאיסור נרחב על הפצת ספרים, לדיכוי חמור של זכויות נשים על גופן, לניסיון למחוק את הנראות ואת שוויון הזכויות של הקהילה הלהט”בית, ולהיעלמותן של עובדות הקשורות בהיסטוריה של הקולוניאליזם, של אמריקנים-אפריקנים ושל אמריקנים ילידים מתוכניות הלימודים. כעת, חוק שכנראה יעבור ברשות המחוקקת של מדינת פלורידה קובע שכל מי שישכן בביתו או יסיע מהגרים חסרי תעודות הוא עבריין, גם אם מדובר בבני משפחה שרבים מהם חיים בארה”ב מאז ילדותם אך עד כה נשללה מהם אפשרות הוגנת לקבל אזרחות. באופן בלתי נמנע, הדבר הזה יהרוס משפחות, יפגע בעסקים ויגרום לדמוניזציה של מגזר גדול באוכלוסייה הפגיע ממילא.

בדרום קרוליינה, הרפובליקנים מנסים לקדם חקיקה המתירה עונש מוות לנשים שעברו הפלה, ללא יוצא מן הכלל, אפילו במקרים של אונס או גילוי עריות. החוק המוצע מעורפל ויכול, תאורטית, לחול גם על נשים שעברו הפלה טבעית. אידאולוגיה זו אינה מגיעה מהשוליים אלא נעשית יותר ויותר לאסטרטגיה של הזרם המרכזי הרפובליקני. ההפגנות הנערכות בשבועות אלה בתל אביב, שבהן מאות מפגינות למען זכויות נשים לבושות כשפחות, הרעידו מיתר כואב ומעורר פחד בלב מי שנאבקות, בכל מקום, לשמר זכויות שהושגו במאבק קשה.

טקטיקה ידועה של סמכותנות פשיסטית היא הפגזה מהירה וקשוחה כדי להמם את האוכלוסייה ובאותו זמן להסיג לאחור, בגניבה, זכויות שהושגו במהלך עשורים של מאבק. טקטיקה אחרת, הנעזרת באמצעי תקשורת חסרי מצפון, היא להצית שנאה ולזרוע פילוג, לתקוע יתד בליבה של החברה האזרחית עד שלא נותרים בה משפחה, קהילה או מוסד שאינם נגועים. טקטיקות הלם אלה מטרתן להכניע את הציבור כך שלא יוכל לעמוד על שלו ולהגיב באופן יעיל. אני זוכרת את ההלם כשטראמפ זכה בנשיאות בבחירות 2016 בעוד אנו יושבים עם המשפחה בנאשוויל במשך כל אותו לילה גורלי. היינו בטוחים – אפילו שאננים – שהילרי קלינטון תנצח. האימה שחשנו כשראינו את מפת ארה”ב נצבעת באדום הותירה אותנו כמעט חסרי מילים. זו הייתה מכה מטלטלת.

באותו לילה חסר שינה יכולתי להרגיש את הלוחות הטקטוניים הגיאופוליטיים נעים מתחתינו כשצל מצמרר ירד על העולם. עם טראמפ כאב טיפוס של הדמגוג המושלם הפותח לרווחה את שערי הגיהינום היינו עדים להיפוך המוסר, הרציונליות והתהליכים הדמוקרטיים. באותו הזמן, הפוליטיקה של כאוס, פחד קמאי ושנאה הותרו מרסנם ונורמלו. מאז “אמת כשקר ושקר כאמת” היו ללחם חוקה של הפוליטיקה. המימוש המסוכן ביותר שלה הוא הרמות הבלתי נתפסות של גזלייטינג על ידי אמצעי תקשורת ימניים שחברו יחד במאמץ לשבור את רוחה וכוחה של החברה להגיב על מציאות מאיימת ודוחקת של עולם שמתחמם במהירות ומידרדר אל עבר אסון סביבתי.

כאשר הצל הטראמפי ירד על בריטניה במהירות הבזק באמצעות סוס טרויאני בדמות הברקזיט, עם המיתוסים הנפוצים שלו על “רמות שטופות שמש”, הוא הפך במהירות דמוקרטיה יציבה למדינה חצויה. זה פתח את הדלת לסמכותנות פוליטית, להעברה מסיבית של הון למעמד המיליארדרים הפטורים ממס, גרם לנפילה חופשית של הכלכלה ולקח בשבי את ה-BBC המכובד בן ה-100, כעת זרוע של תעמולה ימנית.

וכשהכפור הסמכותני מקיף את העולם, חזינו באובדנה של דמוקרטיה שבירה במיאנמר, באובדן חירויות בהונג קונג ובסין, בחזרתם של משטרים דיקטטוריים בפולין ובהונגריה, וכמו נתניהו והניסיון הפחדני שלו להימלט מאימת הדין על ידי שליטה פוליטית, כך גם הנשיא לשעבר זומא, שהואשם בפלילים, שכדי לחמוק ממאסר חולל כאוס וגרם לקריסה חברתית בדרום אפריקה. בשנה החולפת זכה במפתיע הימין הקיצוני בבחירות בשוודיה ובאיטליה, ואפילו בהולנד חזינו בהפתעה גמורה בניצחונה של מפלגת Boerenpartii הימנית הנתמכת על ידי החקלאים והמתנגדים למדיניות ירוקה, וכמובן, אנו רואים מדי יום את האימה שמחוללת ההתקפה הרצחנית של פוטין על העם האוקראיני.

כל זה נאמר כדי להראות שאינכם לבד במה שאתם חווים כעת בישראל. עם זאת, מה שמבדיל את ישראל מבריטניה וארה”ב הוא המהירות הבלתי נתפסת במהלכים של נתניהו להשיג שליטה מלאה ברשות השופטת, שכמוהם כהפיכה על ידי הימין הדתי הקיצוני. כפי שאמר ההיסטוריון והסופר יובל נח הררי, הם מציינים את המציאות הבלתי נתפסת של הפיכתה המהירה של ישראל לדיקטטורה. נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, אמרה גם היא על המהלך להחלשת בית המשפט העליון (ואולי השתלטות עוינת) שהוא “מכה אנושה” למוסדות הדמוקרטיים. בעת שמאות אלפי מפגינים שטפו את הרחובות, שלט אחד, כפי שדוּוח ב”ניו יורקר”, סיכם את האימה של החברה האזרחית: “למכירה: דמוקרטיה. מודל: 1948. ללא בלמים”.

בהינתן האופי המורכב של המעמד הגיאופוליטי השביר של ישראל לצד הערבוביה של רמיסת זכויות הפלסטינים, פעולות הצבא בשטחים הכבושים, קיצוניותם של מתנחלים פנאטיים ומתחים חריפים בחברה בין חילוניים לדתיים, הדבר האחרון שכולנו צריכים הוא הברית הימנית הקיצונית הזאת בין נתניהו לבן גביר.

אם האירועים מזעזעים ישראלים שעמדותיהם ליברליות, הרי שהם יהיו הרסניים הרבה יותר לערבים ישראלים, לפלסטינים, ולכל מי שאינם מזוהים כיהודים וחיים תחת חסותה של מדינת ישראל. עלייה תלולה זו בלאומנות אולי מקנה ביטחון למי שהצביעו לה, אך כפי שידוע היטב ובאופן מכאיב בישראל, וגם מלקחי המאה שעברה שלא ניתן למחותם, לפשיזם אין דבר להציע חוץ משנאה, פילוג, הרס של החברה האזרחית והערכים האנושיים, ובסופו של דבר את הזוועות של רצח עם.

אז, הנה אנחנו. אמנם אין זה אמור להיות כך, אבל ברגע זה, ככה זה. לכן, ראשית עלינו לעשות חשבון נפש ולנער מעלינו כל שריד של הכחשה שאנו עומדים לחזור במהרה ל”עסקים כרגיל”. עלינו להבין בכל תא בגופנו שהעולם היפה יותר שאנו חולמים, מקווים ועמלים להשיג נמצא תחת איום קיצוני מצד מי שמחזיקים כעת בכוח פוליטי, כלכלי ותקשורתי מופרז, ואם יעלה בידם, הם ישלטו גם במדינה, בצבא וברשות המחוקקת. בתגובה, עלינו לראות את עצמנו לא רק כפרטים או כמתרגלי מדיטציה שמבקשים להתעורר, אלא כמי שהשתתפותם נחוצה לתנועת התנגדות ברוח הדהרמה.

במחשב הנייד שלי שמורה תיקייה הנקראת “אקלים” הגדושה במאמרים שאספתי במשך שנים, מידע ויוזמות שאני מעורבת בהם. לאחר שיחת הזום שקיימתי עם חבר הסנגהה האהוב ומורה “תובנה” אילן לוטנברג, שהזמין אותי לכתוב את המאמר הזה, יצרתי תיקייה חדשה שכותרתה “פשיזם”. הנתיב להבטיח קיימות אקולוגית, זכויות אדם, זכויות בעלי חיים וצדק אקלימי חייב לעבור דרך דמוקרטיה. איננו יכולים עכשיו לבוסס בהתלבטויות. במקום זאת, עלינו להיאבק בהידרה דו-ראשית, במציאות שפועלים בה כוחות ממאירים הנחושים לדרדר את העולם במדרון אכזרי ואלים.

כפי שאמר אג’אהן צ’ה, תרגול הדהרמה הוא הכנה לאתגרים חשובים יותר. התאמַנו לקראת הרגע הזה. אמנם מפתה לסגת אל רוגע מדיטטיבי ומעקף רוחני, אך במקום זאת עלינו להרחיב את ההבנה שלנו, להבין במלואה את התורה שלימד אותנו הבודהה. כמי שמצוי בפוליטיקה ובאסטרטגיה צבאית מאחר שהשתייך לקסטה של הלוחמים, הבודהה מוטט את מערכת הקסטות המדכאת של זמנו. הוא ביטל קורבן בעלי חיים, היה מעורב וייעץ לבעלי הכוח הפוליטי, המלכותי והצבאי, ניסה לעצור מלחמות, תיווך בעניינים של זכויות מים, והתווכח בהצלחה רבה עם מי שהמעיטו בערכו. הוא איים באופן עמוק על ההיררכיה הדתית שאנשיה לא הפסיקו לחתור תחתיו ואפילו ניסו להורגו.

פעימת הלב של התודעה הערה היא בודהיצ’יטה, שמשמעותה כוחה של חמלה הנטועה בהבנה שהמציאות היא אחידה. במילים אחרות, הכול נמצא בתוך מודעות אחת זו. מורה הזן דוגן ניסח את התובנה הזאת כ”התעוררות היא האינטימיות של כל הדברים”. תרגול הדהרמה מביא אותנו בסוד הלב היודע ידיעה ישירה, נאמן לחוכמה האינטואיטיבית, להדרכה הכמו-קוונטית של הדהרמה החיה. גם מול פחד אנו יכולים לגעת בכוח הטבוע בנו מלידה שלא נכנע, מעיין של אהבה, חמלה וצלילות הראייה, ופירוש הדבר שגם כשאנו משתמשים באינטלקט אנו חייבים לפעול מליבנו.

כך, לצד בחינת האתגרים העומדים בפנינו בתשומת לב, במשמעות האמיתית של המילה – לזכור – אנו זוכרים שיש בנו גם כוח. הכוח של אהבה, קהילה, יכולת אסטרטגית, חבירה ועמידה יחד, החזקת שדה אותנטי של זיקה – חומל, מזין, שופע – קשובים לפעימת הלב של הדהרמה. במקרה זה, הדהרמה של המציאות היא המקלט שלנו, ההדרכה ומקור כוחנו. לכן המשימה שלפנינו היא להשתמש בכל האמצעים הלא אלימים כדי להביס את הפשיזם, לרומם את האנושיות, ועל אף כל השחיתויות, להציל את הדמוקרטיה ולשפר אותה.

כיצד זה מיתרגם לתרגול? תרגלנו מדיטציה במשך שעות, חודשים, ואפילו שנים, לבד ובריטריטים, חוקרים את המחוזות הפנימיים. בקהילה הקמנו סנגהה וגוף של לימוד. עכשיו זה הזמן לשקול תרגול שמערב את החברה, לצאת החוצה מהמקלטים שלנו, מהבועות שלנו ומהחללים הנוחים כדי לבנות גשרים ולכונן בריתות. בישראל, אני מעודדת את הסנגהה להצטרף למחאות כחלק מקו החזית כנגד הניסיון הבוטה הזה לבצע הפיכה מלאה. עכשיו זה הזמן, מפני שמרגע שיושלמו ההפיכה וההשתלטות על המערכת המשפטית, יהיה קשה הרבה יותר להחזיר את הגלגל לאחור.

כדי לאזור אומץ:

  1. זכרו את המאבקים של הורינו, סבינו וסבותינו וכל אבות אבותינו, וכיצד כל דור היה חייב להיאבק למען עולם טוב יותר.
  2. זכרו את כל האקטיביסטים הרוחניים המשמשים לנו השראה לקבל עלינו את האתגר.
  3. מצאו בסנגהה את מי שיש להם מיומנויות ככותבים, דוברים, אנשי ארגון ואומנים ובחנו תוכניות פעולה למעורבות אופטימלית.
  4. ערכו מעגלי מדיטציה לשלום, אולי ברחובות.

 

בינתיים, אני ממליצה לכם לקרוא את הספר הצנום והשימושי “על הרודנות: עשרים לקחים מהמאה העשרים” מאת טימותי סניידר, פרופסור להיסטוריה באוניברסיטת ייל [יצא בעברית בהוצאת הקיבוץ המאוחד], שכתב באופן מקיף על פשיזם והוא מרצה ואקטיביסט פרו-דמוקרטי.

כולכם יצירתיים כל כך, נהדרים כל כך. כל דרך שתבחרו לפגוש את הרגע הזה – קיטיסארו ואני, ולצידנו רבים כל כך מאיתנו כאן במעגלי הסנגהה שלנו, אנחנו איתכם, נושאים אתכם בליבנו ברוך. אנחנו אוהבים אתכם. אנחנו איתכם. מי ייתן ונהיה רדיקליים ככל שנוכל ברוח הדהרמה כאשר אנו מולידים את העולם היפה של חלומותינו הנעלים; אם לא עכשיו, אימתי?

פריטים נוספים

“דילמת הרועה” – על הגנה העצמית ושימוש בכוח במסורות הבודהיסטיות

לומד, מלמד ומתרגל בודהיזם טיבטי, מאהמודרה ודזוגצ’ן, תלמידו של קרמה צ’גמה רינפוצ’ה וסנגטרול רינפוצ’ה – שושלת הקגיו. מייסד MEDITATION FACTORY, מרכז בודהיסטי לתרגול ולימוד בהרצליה.   *** הגנה עצמית היא […]

שלמה בזם
library image

לקום מהשבעה

מתרגל, ופוסע על הדרך מאז 1997 במסורת הוויפסנא והבודהיזם הטיבטי. חוקר דהרמה בת-זמננו, דהרמה מעורבת חברתית ואת המפגש בין ההגות הבודהיסטית לפילוסופיה המערבית. עבודת הדוקטורט שלו מציעה תפיסה חינוכית דיאלוגית […]

אסף סטי אל-בר
library image

רוחניות בזמן מלחמה – מהסבל אל החופש

מורה לווִיפַּסַנַא, מיינדפולנס ודהרמה. מלמדת בארץ ובעולם משנת 2004. למדה ותרגלה עם מורים ידועים ברחבי העולם במסורת הוויפאסנא הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות ההינדואיסטית. שהתה תקופות ארוכות במזרח ובמערב במנזרים ובמרכזי מדיטציה, […]

לילה קמחי
library image

יותר מדי עכשיו

פרופסור אמריטוס ללימודי יפן וזן בודהיזם באוניברסיטת תל אביב ומחברם של ספרים ומאמרים רבים בנושא בודהיזם וזן בודהיזם. הקים במשותף עם הפסיכולוג נחי אלון את ‘פסיכו-דהרמה’ – מרכז לאימון וליישום […]

יעקב רז
library image
Skip to content