ויניאנה מתורגמת כ״הכרה״ – אחד מחמשת המצרפים.…
Pàraïgamasuttaü
SN V.24
בסַאוַטהי.
“נזירים, יש שמונה איכויות שאם מפתחים ומתרגלים אותן, אפשר להגיע מן הגדה הזו לגדה השנייה.
מהן השמונה? השקפה נכונה, כוונה נכונה, דיבור נכון, פעולה נכונה, פרנסה נכונה, מאמץ נכון, תשומת לב נכונה וסמאדהי נכון. אם מפתחים ומתרגלים את שמונה האיכויות הללו, אפשר להגיע מן הגדה הזו לגדה השנייה.”
כך אמר המבורך, ולאחר שאמר זאת הסוּגַטוֹ, הוסיף המורה ואמר:
“מעטים בני האדם
שעוברים לגדה השנייה.
שאר בני האדם
ממשיכים לרוץ על החוף.
אף שקשה להיחלץ מציפורני המוות
כאשר הדהמה מבוטאת כראוי
אלה הנוהגים בהתאם לדהמה
יגיעו אל הגדה השנייה.
לאחר נטישת הדהמה הכהה[1]
החכם מפתח את הדהמה הבהירה;
כאשר עוברים מחיי נוחות לחיים שאינם נוחים
קשה להתענג על פרישות
אך שם צריך לצפות לעונג.
לאחר נטישת [ההשתוקקות ל]הנאות החושים
החכם שאין לו דבר
יטהר את עצמו מכתמי התודעה.
אלה שפיתחו את תודעתם באופן מושלם ביחס לאיברי ההתעוררות[2]
ונטשו את ההיאחזות
מתענגים
ללא היצמדות.
לאחר שהמזהמים הוכחדו הם זוהרים
שלווים לחלוטין בעולם.”[3]
[1] המונח kaõha, שמשמעותו כהה, חשוך, שחור וכדומה, מציין את כל התכונות המזיקות ששייכות לממלכתו של מארה . בדרשה אחרת התייחס הבודהה למונח kaõha כאל זרם שיש לצלוח (Sn 355).
[2] להתעוררות יש שבעה מרכיבים: תשומת לב, חקירה של מצבי תודעה, חיוניות, שמחה, רוגע, סמאדהי (תודעה יציבה) ואיזון נפשי.
[3] דרשה זו מופיעה שוב ב-AN V.232-3.
פריטים נוספים
מתוך הדרשה על ייצוב תשומת הלב
וכן, נזירים, הנזיר המתבונן בתופעות שוהה בתופעות ביחס לשבעת איברי החוכמה (bojjhaṅga[1]). וכיצד, נזירים, הנזיר המתבונן בתופעות שוהה בתופעות ביחס לשבעת איברי החוכמה? כאן, נזירים, כאשר יש בו את איבר […]
מתוך הדרשה על ההדרכה הארוכה לראהולה
ראהולה, תַרגֵל מדיטציה בדומה לאדמה. כאשר אתה מתרגל מדיטציה בדומה לאדמה, מגע נעים ומגע לא-נעים אינם משתלטים על התודעה ותופסים בה אחיזה, ואינם נשארים ומתקבעים בה. כשם שאנשים משליכים על […]
בתי הקדשה
לוּ כל בעלי התודעה, כל הסובלים בגופם ובנפשם יזכו באוקיינוס של אושר ושמחה בזכות חסד זה שצברתי. לו לא יסבול איש יחלה או יעשה רע לא יפחד ולא ימעיט […]
הדרשה אודות האהבה (Metta-sutta)
לאחר שהבין את המקום השקט, אותו יש לקיים בראש ובראשונה על-ידי פעילות מיטיבה – עליו להיות מסוגל, ישר, נכון, בעל דיבור טוב, רך וללא יוהרה, שבע רצון, אחד שקל […]
סוטרה סדאקה
שמעתי שפעם המבורך גר בין הסומבהאנים. ישנה עיר סומבהאנית הנקראת סדאקה. שם פנה המבורך אל הנזירים ואמר “נזירים!”. “כן, אדוני” ענו הנזירים. המבורך אמר: “פעם, נזירים, לוליין במבוק העמיד מוט […]