עצמי
אירועים המפורסמים באתר זה (למעט אירועים של בודהיזם בישראל) מועברים על ידי מורים ומורות שונים שאינם קשורים לארגון. בודהיזם בישראל אינה נושאת באחריות בנוגע לנכונות ולטיב הפרסומים ולא תהיה אחראית לאספקת השירות ולכל נזק שעלול להיגרם כתוצאה מצפייה במידע או רישום לאירוע. השימוש באתר הינו בהתאם לתנאי השירות ולהסכם הפרטיות.
'כל עוד הוא אינו קהה חושים כשמייצב האדם את תשומת לבו בעודו עומד, הולך, יושב או שוכב- הרי שזהו המרחב השמיימי בעולם הזה' (הדרשה על האהבה) ניתן לדמיין את הסוטרות, דרשות הבודהה, כטקסט עשוי חוטים-דקיקים, אותם ניתן לשזור ולטוות לתוך חיינו. בקורס זה נתעמק באימוני מדיטציה כפי שהם נשקפים מסוטרות שונות. נקרא קריאה קרובה אל הלב בכמה סוטרות מרכזיות, תוך שימת דגש מיוחד על עקרון האימון ב'גוף, דיבור ותודעה' (body speech and mind) ונבקש לבחון כיצד המדיטציות אותן לימד…
"היו השינוי שתבקשו לראות בעולם" (גנדהי) מציאת משמעות ותכלית היא חלק מרכזי מהחיים האנושיים. כאשר ישנה משמעות נוכל לשאת את כל קשיי ואתגרי החיים, ואילו בהיעדרה של משמעות, גם קושי קטן יכול להפוך לקשה מנשוא. אפשר להתייחס למשמעות במובן של החלומות או השאיפות שיש לנו, ואפשר לחשוב על כך גם במובן של מציאת משמעות או היגיון במה שקורה סביבנו: הפוליטיקה, האלימות, הקושי, אותם אנו חוות.ים כאשר אנחנו במגע עם העולם. מה פשר הקושי? מה הסיבה לכל הדוקהה (אי נחת)…
בקורס זה נבקש להתעמק בלימוד המסורתי יותר והמסורתי פחות של ששת המחוזות, שישה סוגים של הלכי נפש סובלים, דרכם כולנו מעת לעת עוברים ושאִתם כולנו מעת לעת מתמודדים. במסורת הבודהיסטית זכו הלכי נפש אלה לשפה סימבולית מרתקת: מחוז בני האדם, בו ההיאחזות מושלת בנו; מחוז האלים, בו מושלת בנו ההישגיות המדומה; מחוז יריבי האלים, בו מושלת תחרותיות; מחוז החיות, בו מושלת הישרדותיות; מחוז הרוחות הרעבות, אותו מנהלות התמכרויות; ומחוזות הגיהינום החם והקר בו אנו כלואים במצבי נפש קיצוניים, מזעם פסיכוטי…
שימו לב – זה איננו ריטריט בשתיקה, אלא סמינר לימוד ותרגול ובו דגש על תרגול דרך אינטראקציה ושתיקה חלקית.
החיים הם יותר מדי! (או – אולי נוכל להסתכל על זה אחרת?)
לעתים קרובות אנו מרגישים שהחיים מערימים עלינו דברים בלי סוף, ובכל יום יש עוד בעיות וקשיים להתמודד איתן. זה נכון עוד יותר בזמנים אלה של חוסר ביטחון וחוסר ודאות, בעיצומם של משברים פוליטיים וחברתיים בקהילה שלנו.
מדיטציה קלאסית יכולה לעזור, ובריטריטים או בצורות אחרות של תרגול רוחני, אנחנו עשויים לחוות שקט עמוק.עם זאת, לעתים קרובות מאוד כשאנחנו חוזרים לסביבה הרגילה שלנו זה מרגיש כמו חלום שנעלם. החיים הרוחניים שלנו יכולים להפוך לדואליסטים כאשר אנו מזגזגים בין אידיאל הריטריט והדרך הרוחנית ובין בעיות וצרות היומיום.
יש דרך אחרת בה נוכל להסתכל על הפעולות והמעורבות שלנו בחיים. בדרשה אודות ארבע האמיתות הנאצלות, השלישית, חווית המימוש, השחרור והבהירות, מזינה וניזונה ישירות מהאמת הרביעית, הדרך בעלת שמונת הנתיבים, שהיא הדרך בה אנו נמצאים ברגעים המרכיבים את חיי היומיום שלנו. אנחנו יכולים לפתח דרכי פעולה שבהן יש הרבה פחות שחקן אחראי, הרבה פחות דאגה להצלחה או כישלון, הרבה פחות מאמץ ומאבק, יותר אמון וכניעה, וחיבוק גדול של הלב שלנו לחיים שאנו פוגשים בכל רגע.
מספר נושאים מוצעים בהם יעסוק הסמינר:
לעשות פחות כדי להשיג יותר- המאמץ חסר המאמץ של הטאו.
מעבר להצלחה וכישלון. איך ‘להיכשל’ בשמחה.
לחיות את החיים בדברים קטנים. שינוי רזולוציית הכוונות שלנו
מקומות של מנוחה ושקט בעיצומו של פעולה.
הלב הרחום שמחבק את כל מה שעולה.
פעולות נטולות פועל. איך זה עובד.
אמון וכניעה כמקורות העצמה לא של פסיביות.
כיצד התכונות ומצבי הנפש והלב הללו יכולים להמריץ מחדש את הפעילות הפוליטית והחברתית שלנו.
נעבוד, נתרגל ונחווה את התורות הללו בסמינר הדהרמה על ידי כלים שונים בהם מדיטציות מודרכות, שיחות, חקירות, תרגילים, קבוצות קטנות וסנגהה.
מהו סמינר דהרמה?
רבים מאיתנו נפגשים עם הדהרמה, הלימוד ותרגול הרוחני הבודהיסטי, דרך השתתפות בקורסי מדיטציית ויפאסנה וקריאת ספרי דהרמה, ולאחר מכן שואלים: “מה הלאה?”.
הצעדים הבאים בדרך, מתאימים לבעלי נסיון בלימוד ובתרגול, הרוצים להעמיק ולהישיר את הבנת הדהרמה. הסמינרים מכוונים לצלילה אל תוך האוקיינוס הרחב של הידע הבודהיסטי, להבנה הולכת ומעמיקה של תהליך הטרנספורמציה וההתעוררות, לבהירות גוברת ביחס לחוויות אישיות, להיכרות עם השפה, השקפת העולם והמקורות של הדהרמה, ולגילוי השמחה העמוקה וההתפתחות הנולדת מעצם השהייה עם אנשים בעלי עניין דומה לשלנו.
משחר ימיו, המסע הרוחני הבודהיסטי כלל קבוצות של מתרגלים החוקרים ביחד את הדהרמה, ומסייעים זה לזו לפתח את מלוא פוטנציאל החוכמה, הבהירות והחמלה.
הסמינרים כוללים:
– ההעמקה בדהרמה דרך לימוד, תרגול ואינטרקציה עם המורים ועם חברות וחברי הסנגהה
– חקירת הצמתים והנושאים המחברים בין הדהרמה הבודהיסטית והחיים המודרניים, בהם נושאים של אתיקה, חברה, סגנון חיים ותרבות ועוד.
– אימון ופיתוח יכולות הנחיית קבוצת דהרמה ואופנים שונים לבטא את הדהרמה.
– חקירה, שיתוף ודיון בחוויות אישיות עמוקות.
– נתינת תשומת לב ומקום לחלקים המרכזיים בלימוד ובתרגול הבודהיסטי, הקשורים ורלוונטים לנושאי הסמינר המשתנים.
– חווית הסנגהא כמחסה, כמשאב וכמרחב לקשרי חברות.
הסמינר יכלול מדיטציות מונחות, תרגול בשתיקה, שיחות קבוצתיות, שיחות דהרמה של המורים, חקירות דהרמה (enquiry), שאלות ותשובות, לימוד (בין השאר של סוטרות או טקסטים שונים רלוונטים לנושא), וכן אימון בהנחייה, תרגול במתן שיחות ומענה לשאלות, זמן חופשי לשהייה, בישול ואכילה משותפת וזמן ליצירתיות והרהור.
הסמינר שרובו אינו מתקיים בשתיקה, מציע אפשרות נהדרת להעמיק ולפתח תובנה, הבנה וחוכמה בהשראת הדהרמה והסנגהה ומהווה הזדמנות מצויינת להכיר חברי סנגהה וללמוד ולתרגל גם באינטראקציה עם האחרים.
מורה לויפאסנה, מיינדפולנס ודהרמה. מלמדת בארץ ובעולם משנת 2004.
למדה ותירגלה עם מורים מובילים ברחבי העולם במסורת הויפאסנה הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות ההינדואיסטית.
שהתה תקופות ארוכות במזרח ומערב במנזרים ובמרכזי מדיטציה, כולל פרקי זמן ארוכים בריטריט-עצמי בדממה.
מלמדת בעמותת תובנה, מרכז גוף-נפש ועוד, בריטריטים, סדנאות וקורסים.
מובילה מסעות רוחניים ברחבי העולם.
מתגוררת ומלמדת ב’עלי אדמות’, מרכז רוחני אקולוגי שהקימה במושב לוזית שבעמק האלה.
המייסד והמורה הבכיר של “עמותת תובנה”. מלמד מזה כ-30 שנים, עיקרן בישראל וחלקן בחו”ל, ריטריטים, קורסים ושיעורים שנתיים, ברובם למתרגלים ותיקים, ועסק גם בהכשרת מורים בישראל.
דוגל בשימוש בדהרמה לקידום השלום בחברה.
למד באוניברסיטת אוקספורד ובלונדון, בעל תואר דוקטור לביולוגיה מולקולרית, ופרסם ארבעה-עשר ספרים אקדמיים ופופולאריים בנושא של ריפוי פנימי וחיצוני.
'כל עוד הוא אינו קהה חושים כשמייצב האדם את תשומת לבו בעודו עומד, הולך, יושב או שוכב- הרי שזהו המרחב השמיימי בעולם הזה' (הדרשה על האהבה) ניתן לדמיין את הסוטרות, דרשות הבודהה, כטקסט עשוי חוטים-דקיקים, אותם ניתן לשזור ולטוות לתוך חיינו. בקורס זה נתעמק באימוני מדיטציה כפי שהם נשקפים מסוטרות שונות. נקרא קריאה קרובה אל הלב בכמה סוטרות מרכזיות, תוך שימת דגש מיוחד על עקרון האימון ב'גוף, דיבור ותודעה' (body speech and mind) ונבקש לבחון כיצד המדיטציות אותן לימד…
"היו השינוי שתבקשו לראות בעולם" (גנדהי) מציאת משמעות ותכלית היא חלק מרכזי מהחיים האנושיים. כאשר ישנה משמעות נוכל לשאת את כל קשיי ואתגרי החיים, ואילו בהיעדרה של משמעות, גם קושי קטן יכול להפוך לקשה מנשוא. אפשר להתייחס למשמעות במובן של החלומות או השאיפות שיש לנו, ואפשר לחשוב על כך גם במובן של מציאת משמעות או היגיון במה שקורה סביבנו: הפוליטיקה, האלימות, הקושי, אותם אנו חוות.ים כאשר אנחנו במגע עם העולם. מה פשר הקושי? מה הסיבה לכל הדוקהה (אי נחת)…
בקורס זה נבקש להתעמק בלימוד המסורתי יותר והמסורתי פחות של ששת המחוזות, שישה סוגים של הלכי נפש סובלים, דרכם כולנו מעת לעת עוברים ושאִתם כולנו מעת לעת מתמודדים. במסורת הבודהיסטית זכו הלכי נפש אלה לשפה סימבולית מרתקת: מחוז בני האדם, בו ההיאחזות מושלת בנו; מחוז האלים, בו מושלת בנו ההישגיות המדומה; מחוז יריבי האלים, בו מושלת תחרותיות; מחוז החיות, בו מושלת הישרדותיות; מחוז הרוחות הרעבות, אותו מנהלות התמכרויות; ומחוזות הגיהינום החם והקר בו אנו כלואים במצבי נפש קיצוניים, מזעם פסיכוטי…