עגלת הקניות

0
סה"כ עלות המוצרים

סנגהה: הקהילה האידיאלית ביותר בעולם

פראיוד פאיוטו הנכבד
06/02/2018
http://www.buddhanet.net/cmdsg/sangha.html
תרגום: שרית שץ

כידוע לכל, חודשיים לאחר ההארה, בליל ירח מלא בַּיֶרַח השמיני, דרש הבודהה את דרשתו הראשונה בפארק הצבאים באִיסִיפָּאטָנָה. הדרשה הראשונה נקראת:
דהרמהצָ’אקָאפָּאווָאטָאנָה סוטרה, או הנעת גלגל הדהרמה. קוֹנְדָנְיָה, אחד מחמשת הסגפנים אשר שרתו את המואר בעת שתרגל סגפנות עצמית, זכה ב”עין האמת” (דהרמהצ’אקו) או עין החכמה, מבט ראשון לנירוונה. קוֹנְדָנְיָה ביקש מהבודהה לחנוך אותו והוא הוכרז כבהיקהו ובכך הפך להיות החבר הראשון בסנגהה או במסדר הנזירים הבודהיסטיים. לפיכך הוא ידוע ברבים כתלמידו הראשון של הבודהה. מכיוון שעד לאותה עת היו קיימים בעולם רק הבודהה והדהרמה, אירוע זה מציין את השלמתן של שלושת אבני החן – הבודהה, הדהרמה והסנגהה.
הדבר החשוב לציון כאן הוא הופעתה של הסנגהה. ליתר דיוק, הופעתו של חבר הסנגהה הראשון. כלומר, קוֹנְדָנְיָה, אשר מאז נודע בשם אָנָאקוֹנְדָאנְיָה, היה האדם הראשון שראה את האמת אחרי הבודהה וכמו כן הראשון שהוכרז כבהיקהו.

שני סוגים של סנגהה
המונח סנגהה פירושו אספה או קהילה. יש צורך להבחין בין שני סוגים של סנגהה, קרי: סָאווָקָה-סנגהה או קהילה של חסידים (נאצלים) וביקהו-סנגהה או קהילה של ביקהו או נזירים. הראשונה מכונה גם אָרִיָה-סנגהה או הסנגהה הנאצלת (קהילה של נאצלים או של אנשים בעלי תרבות אמת), בעוד השנייה נקראת גם סמאדהי-סנגהה או סנגהה רגילה (קונבנציונאלית). הסנגהה הנאצלת או זו של האנשים בעלי תרבות אמת מורכבת מארבעה סוגים של אנשים המצויים בארבעה שלבים שונים של התפתחות או ברמות שונות של תובנה לגבי האמת. לעומת זאת, הסנגהה הרגילה או סנגהת הביקהו, מורכבת מארבעה או יותר נזירים.
כאשר זכה קוֹנְדָנְיָה בעין האמת, הוא הפך להיות לחבר הראשון בסנגהה הנאצלת. כאשר עבר חניכה והוסמך כביקהו, הוא הפך להיות לחבר הראשון בסנגהה המקובלת. לפיכך אירוע הדרשה הראשונה מציין את התחלתן הן של הסנגהה הנאצלת של החסידים והן את זו של הסנגהה הרגילה או סנגהת הנזירים.
ארבעת סוגי האנשים היוצרים את הסנגהה הנאצלת הנם הסּוֹטָאפָּאנָה או הנכנסים לזרם (אותם אלה שנכנסו לזרם המוביל לנירוונה), הסָאקָאדָאגָאמִי או השבים פעם אחת בלבד (אותם אלה המתגלמים ושבים עוד פעם אחת בלבד לתהפוכות העולם הזה), האָנָגָאמִי או הבלתי-שבים והארהנט או אלה הראויים (אותם אלה שהגיעו לשלמות המוחלטת והגיעו ליעד הנירוונה).
אלה המכונים סוֹטָאפָּאנָה הגיעו לשלמות מבחינה מוסרית וזנחו את שלושת הכבלים של אשליה עצמית, חוסר ודאות והיאחזות ודבקים בכללים ובטקסים. הסָאקָאדָאגָאמִים בנוסף לכך, רופפו את ההשתוקקות, השנאה והתעתוע. האָנָגָאמִים הגיעו לשלמות ביכולת שליטה מנטאלית וחיסלו את הכבלים של התשוקה החושית והזדון. הארהנטים הגיעו לשלמות בחוכמה ונפצו חמישה כבלים נוספים, קרי: התקשרות לקיום חומרי, התקשרות לקיום בלתי חומרי, ליהירות, לאי-שקט ולבורות.

הסנגהה המנזרית (המונסטית) וייסודה של הסנגהה הנאצלת
ברור שמטרתו של הבודהה בהתנהלותו למען רווחת העולם היא ללמד את בני האדם להתקדם במסלולים אלה של התפתחות ולהיות סוֹטָאפָּאנָה, סָאקָאדָאגָאמִי, אָנָגָאמִי וארהנט. במילים אחרות, הוא מבקש עבור בני האדם שהם יהיו חברים בסנגהה הנאצלת. כמובן שהמצב האידיאלי הוא אם כל העולם יהפוך להיות לקהילה נאצלת או לקהילה בעלת אנשים בעלי תרבות אמת. יחד עם זאת, על מנת להשיג זאת, יש צורך בארגון יציב מאוד ומסיבה זו נוסדה הסנגהה הרגילה או סנגהת הנזירים. למעשה, הסנגהה של הנזירים או סנגהת-הביקהו עוצבה באופן שתוכל להקנות לימוד לאנשים, ללא קשר לכת, מעמד, מין ולאום, להקנות להם את הדהרמה שתסייע להם בתהליך ההתפתחות העצמית שלהם כדי להגיע לדרגת אָרִיָה (אנשים נאצלים או בעלי תרבות אמת). לפיכך הנזירים הם אלה המובילים את בני האדם ליצירת קהילה אוניברסלית של אנשים נאצלים, מוארים ובעלי תרבות אמת.
למרות שסנגהת הנזירים זה עתה רק נוסדה והיא קהילה מאוד קטנה הכוללת שישה נזירים בלבד, הבודהה שולח את חבריה לכל פינות הארץ כדי להפיץ את הדהרמה. הקהילה היתה אז בת שלושה חודשים בלבד. כאן באים לידי ביטוי בולט הלך הרוח והפעולות שנועדו לטובת בני האדם.
מילותיו של הבודהה שליוו את תלמידיו בעת שהם נשלחו על ידו בתקופה ההיא, משקפות היטב את רעיון הקמת הסנגהה הנאצלת העולמית. וכך באו לידי ביטוי הדברים במילותיו של הבודהה עצמו (Vin.I.21):
“לכו לכם, הו נזירים, למען טובתם של הרבים, למען אושרם של הרבים, מתוך חמלה כלפי העולם, למען רווחתם, למען טובתם, למען אושרם של אלים ובני אדם.”
בקצרה, סנגהת הנזירים או סנגהת-הבהיקהו הוקמה הן ככלי והן כנקודת פתיחה וכמעוז להפצת רעיון הקמתה של סנגהת דהרמה כלל עולמית של בני אדם בעלי תרבות אמת. התפקיד העיקרי של סנגהה רגילה זו, הוא, כפי שהוזכר קודם לכן, להפיץ את הדהרמה ולהוביל להתפשטותה למרחקים בדרך שבה בני האדם הפשוטים יבינו ויתרגלו אותה, יפתחו את עצמם ויתקדמו בנתיב להיות אָרִיָה (נאצלים או בעלי תרבות הדהרמה) ומכך להצטרף לסנגהה הנאצלת או לקהילה העולמית המתורבתת. אך בינתיים מִלאה סנגהת הנזירים מספר תפקידים משמעותיים ברמות שונות, חלקם מרכזיים וחלקם פחות מרכזיים, כגון:
מכיוון שבמיוחד בהתחלה, התנאים בעולם הסובב אינם נוחים לחיים אידאליים, משמשת סנגהת הנזירים כמסגרת מתאימה שבה חברים נלהבים יכולים לחיות באופן אנרגטי את החיים בהם בחרו וחברים מובילים יכולים להוביל אחרים.
סנגהת הבהיקהו משמשת כליבה וכחלוץ לפני המחנה של הסנגהה הנאצלת הפוטנציאלית. על ידי ניהול אורח חיים נאצל ביותר, הנזירים מתרגלים את השפעתם על בני האדם הרגילים בהליכה בדרך לכיוון היעד של הצטרפות לסנגהה הנאצלת.
סנגהת הביקהו משמשת גם כמרכז תרגול ואימון הן עבור אלה המצטרפים אליה והן עבור בני אדם רגילים, במטרה להפוך אותם לחברים או כדי להכשיר אותם להרחיב את מוכנותם להיות חברים בסנגהה הנאצלת.

פריטים נוספים

“דילמת הרועה” – על הגנה העצמית ושימוש בכוח במסורות הבודהיסטיות

לומד, מלמד ומתרגל בודהיזם טיבטי, מאהמודרה ודזוגצ’ן, תלמידו של קרמה צ’גמה רינפוצ’ה וסנגטרול רינפוצ’ה – שושלת הקגיו. מייסד MEDITATION FACTORY, מרכז בודהיסטי לתרגול ולימוד בהרצליה.   *** הגנה עצמית היא […]

שלמה בזם
library image

לקום מהשבעה

מתרגל, ופוסע על הדרך מאז 1997 במסורת הוויפסנא והבודהיזם הטיבטי. חוקר דהרמה בת-זמננו, דהרמה מעורבת חברתית ואת המפגש בין ההגות הבודהיסטית לפילוסופיה המערבית. עבודת הדוקטורט שלו מציעה תפיסה חינוכית דיאלוגית […]

אסף סטי אל-בר
library image

רוחניות בזמן מלחמה – מהסבל אל החופש

מורה לווִיפַּסַנַא, מיינדפולנס ודהרמה. מלמדת בארץ ובעולם משנת 2004. למדה ותרגלה עם מורים ידועים ברחבי העולם במסורת הוויפאסנא הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות ההינדואיסטית. שהתה תקופות ארוכות במזרח ובמערב במנזרים ובמרכזי מדיטציה, […]

לילה קמחי
library image

יותר מדי עכשיו

פרופסור אמריטוס ללימודי יפן וזן בודהיזם באוניברסיטת תל אביב ומחברם של ספרים ומאמרים רבים בנושא בודהיזם וזן בודהיזם. הקים במשותף עם הפסיכולוג נחי אלון את ‘פסיכו-דהרמה’ – מרכז לאימון וליישום […]

יעקב רז
library image
Skip to content