עגלת הקניות

0
סה"כ עלות המוצרים

להוציא אל הפועל את ארבע האמיתות הנאצלות

אג'אהן פסאנו
06/02/2018
http://www.abhayagiri.org/media/web-books/beginning-our-day-volume-two/
תרגום: נאוה מאנע

כאשר אנו מביאים את התרגול לחיי היום-יום שלנו, זה מועיל לאין שיעור להשתמש בארבע האמיתות הנאצלות כאשר מתבוננים בחוויה – במדיטציה הפורמאלית שלנו, באינטראקציות שלנו עם אחרים, ובעיסוק בתפקידנו השונים. זה אינו דבר שניתן להשאיר לאחר כך – אחרי למידת הסוטרות, פיתוח כל מצבי הריכוז וכוחות הנפש, לבסוף אנו מהרהרים אודות האמיתות הנאצלות והופכים מוארים – זה לא כך. ארבע האמיתות הנאצלות צריכות להיות מיושמות בדיוק עכשיו, ברגע הנוכחי.
על מנת לעשות זאת, אנחנו צריכים ליצור הרגל של רפלקסיה וחקירה בדרך מסוימת. ראשית, באמצעות בחינה זהירה של תופעה – איכות החוויה, וההשלכות הנובעות ממגע עם החוויה בדרך השגורה – אנחנו מגלים שתמיד יש דוקהה מסוג מסוים, סבל כלשהו, מתח או אי שביעות רצון. ואז אנחנו מהרהרים בה, חוקרים את הגורם לה ואת הדרך להביא להפסקתה. כאשר מיישמים צעדים אלו, אנו לא משקיפים על העולם דרך העדשות של העצמי, של אני וצרותיי, אני והישגי, אני והעדפותיי, או אני והשקפותיי או דעותיי. תחת זאת אנו מתבוננים בו מפרספקטיבה של דוקהה, הגורם לה, הפסקתה, והדרך המובילה להפסקתה. כאשר אנו תופסים חוויה באופן זה, החיים נעשים מאד פשוטים וקלים.   
 
אנו מעלים את הפרספקטיבה הזו לתודעה ועימה מתרגלים. אנחנו לא מחכים בסבלנות שתובנה אינטואיטיבית כלשהי תצוץ באופן ספונטאני. עלינו לאמן במתכוון את התודעה על ידי הכוונת תשומת הלב שלנו כל פעם מחדש ועל ידי הרהור בחוויה באופן זה.
הבודהה נותן לנו את שיטת התרגול של שימוש בארבע האמיתות הנאצלות כעדשות להפיכת החוויה  לבלתי אישית. הוא אומר ששימוש בשיטה הנכונה בהכרח יניב תוצאות מועילות. אם נשתמש בשיטה שגויה, המאמצים שלנו יהיו עקרים. כדי להמחיש נקודות אלו, הבודהה מציע דימויים מבדחים. לדוגמא, לדבריו, כאשר אנו מחפשים באופן שגוי אחר פירות התרגול, אנחנו כמו אדם המחפש חלב: ביודעו שחלב מגיע מפרות, הוא ניגש לפרה מיניקה, מסובב את קרניה, ואז תוהה מדוע הוא אינו מקבל חלב. הסיבה, כמובן, היא שהוא משתמש בשיטה הלא נכונה. אך אם הוא היה משתמש בשיטה הנכונה על ידי משיכה בעטין של הפרה, אז החלב היה כמובן זורם. באופן דומה, אפילו אם אנחנו מבינים את ארבע האמיתות הנאצלות באופן עקרוני, שום דבר משמעותי לא יצא מזה אם נשמור את הלימודים הללו בראשנו כרעיונות מופשטים בלבד. זה יהיה להשתמש בשיטה השגויה, כיוון שהחלק החיוני חסר: הבאת ארבע האמיתות לתוך התרגול שלנו. מאידך, כאשר אנו מכניסים אותן לתרגול שלנו ומיישמים אותן באופן מיומן – כלומר, כאשר אנו משתמשים בשיטה הנכונה – בהכרח נבחין בתוצאות מועילות.  
הקדשת תשומת לב לשיטה ויישומה, הוצאתה מן הכוח אל הפועל, הבאת ארבע האמיתות הנאצלות לתוך החוויהשלנו, הרהור באמיתות אלו ויישומן – זוהי הדרך באמצעותה נוכל לקצור את פירות התרגול.

פריטים נוספים

“דילמת הרועה” – על הגנה העצמית ושימוש בכוח במסורות הבודהיסטיות

לומד, מלמד ומתרגל בודהיזם טיבטי, מאהמודרה ודזוגצ’ן, תלמידו של קרמה צ’גמה רינפוצ’ה וסנגטרול רינפוצ’ה – שושלת הקגיו. מייסד MEDITATION FACTORY, מרכז בודהיסטי לתרגול ולימוד בהרצליה.   *** הגנה עצמית היא […]

שלמה בזם
library image

לקום מהשבעה

מתרגל, ופוסע על הדרך מאז 1997 במסורת הוויפסנא והבודהיזם הטיבטי. חוקר דהרמה בת-זמננו, דהרמה מעורבת חברתית ואת המפגש בין ההגות הבודהיסטית לפילוסופיה המערבית. עבודת הדוקטורט שלו מציעה תפיסה חינוכית דיאלוגית […]

אסף סטי אל-בר
library image

רוחניות בזמן מלחמה – מהסבל אל החופש

מורה לווִיפַּסַנַא, מיינדפולנס ודהרמה. מלמדת בארץ ובעולם משנת 2004. למדה ותרגלה עם מורים ידועים ברחבי העולם במסורת הוויפאסנא הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות ההינדואיסטית. שהתה תקופות ארוכות במזרח ובמערב במנזרים ובמרכזי מדיטציה, […]

לילה קמחי
library image

יותר מדי עכשיו

פרופסור אמריטוס ללימודי יפן וזן בודהיזם באוניברסיטת תל אביב ומחברם של ספרים ומאמרים רבים בנושא בודהיזם וזן בודהיזם. הקים במשותף עם הפסיכולוג נחי אלון את ‘פסיכו-דהרמה’ – מרכז לאימון וליישום […]

יעקב רז
library image
Skip to content