עגלת הקניות

0
סה"כ עלות המוצרים

שהתקיים ביום שישי, 2 בפברואר 2024

בהשתתפות: לילה קמחי, ד״ר גידי איפרגן, יובל אידו טל, ירון בהיר שיבר

מנחים: אילן לוטנברג ואבי פאר

“…דרך האמצע המובילה לראייה, המביאה לידיעה,

והמחוללת השקטה, הבנה עמוקה, ערות מלאה ונירוואנה…”

(מתוך “הדרשה אודות הנעת גלגל הדהרמה”. תרגום, פרופ’ אביתר שולמן)

“דרך האמצע” הוא מושג מרכזי בבודהיזם, שמופיע הן ב”בודהיזם המוקדם” (תהרוואדה) והן ב”בודהיזם המאוחר” (מהאיאנה), דרך הצ’אן והזן ועד לבודהיזם הטיבטי.

עם זאת, עיון בטקסטים הבודהיסטיים מראה שההתייחסות אל “דרך האמצע” זוכה למספר רב של גישות ופרשנויות שונות זו מזו , שחלקן נראות אפילו סותרות.

במפגש זה נציג פרשנויות שונות כלפי “דרך האמצע” ונבדוק עד כמה ניתן להיעזר בהן ככלים מעשיים ואישיים בדרך (“אופאיה” – אמצעים מועילים):

  • האם כולן מדברות “דרך אמצע” אחת שאליה כולנו אמורים להתכוונן?
  • האם “דרך האמצע” שלי יכולה ואפילו צריכה להשתנות במהלך חיי?
  • איך אדע מהי “דרך האמצע” המטיבה עבורי?
  • מהן המשמעויות המעשיות של “דרך האמצע” וכיצד לבטא אותה בחיי?
מתוך הרצאתו של יובל אידו טל:
וִימַלַקִירְטִינִירְדֶשַה-סוּטְרַה
חשב לעצמו וִימַלַקִירְטִי בטרוניה: “אני חולה, שוכב במיטתי, כואב ודואב, והטַטְהַאגַטַה, הבודהה הקדוש והמושלם לא מתחשב בי או מרחם עלי, ולא שולח איש לדרוש בשלומי”.
הבודהה ידע את שבלבו של וִימַלַקִירְטִי ואמר לתלמידו שַארִיפּוּטְרַה: “שַארִיפּוּטְרַה, לך ודרוש בשלומו של וִימַלַקִירְטִי”.
שַארִיפּוּטְרַה שמע את בקשתו של הבודהה ואמר: “אדוני, איני מעיז ללכת ולדרוש בשלומו של וִימַלַקִירְטִי. מדוע? אני זוכר שיום אחד, כשישבתי תחת עץ ביער במדיטציה עמוקה, נעמד וִימַלַקִירְטִי למרגלות העץ ואמר, ‘שַארִיפּוּטְרַה הנכבד, לא כך שוהים במדיטציה […] עליך לשהות במדיטציה כך שתוכל להתנהג בצורה רגילה, מבלי שתצטרך לזנוח את הנירוואנה. עליך לשהות במדיטציה כך שיהיה ניכר בך טבעו של איש פשוט, מבלי שתצטרך לזנוח את הטבע הרוחני שטיפחת. עליך לשהות במדיטציה כך שתודעתך לא תתמקד בפנים ולא תתנחל בצורות חיצוניות […] עליך לשהות במדיטציה כך שתיכנס לנירוואנה מבלי שתכלה את תשוקות הסמסארה. שַארִיפּוּטְרַה הנכבד, מי שמתנהל כך במדיטציה, בו מכיר הבודהה כשרוי במדיטציה אמיתית”.
“אדוני”, אמר שַארִיפּוּטְרַה לבודהה, כששמעתי את הוראותיו אלה, לא הייתי מסוגל לענות ונותרתי הלום אלם. לכן איני מעיז לדרוש בשלומו של איש טוב זה”.
וִימַלַקִירְטִינִירְדֶשַה-סוּטְרַה 3.3 
מַנְג’וּשְרִי: מהי החמלה הגדולה של הבודהיסטווה?
וִימַלַקִירְטִי: להעניק את סך כל שורשי המידות הטובות לכל היצורים החיים.
מַנְג’וּשְרִי: ומהו אושרו הגדול של הבודהיסטווה?
וִימַלַקִירְטִי: להיות שמח, ללא חרטה, בנתינה.
מַנְג’וּשְרִי: ומהי השתוות הנפש של הבודהיסטווה?
וִימַלַקִירְטִי: להשפיע חסד, מבלי לצפות לדבר בתמורה.
מַנְג’וּשְרִי: היכן ימצא מפלט הבודהיסטווה שמפחד מחיי הסמסארה?
וִימַלַקִירְטִי: מַנְג’וּשְרִי, אדם שמפחד מחיי הסמסארה צריך למצוא מפלט ברוחב הלב של הבודהה.
מַנְג’וּשְרִי: היכן צריך להעמיד עצמו אדם שמבקש למצוא מפלט ברוחב הלב של הבודהה?
וִימַלַקִירְטִי: עליו להעמיד עצמו בהשתוות הנפש עם כל היצורים החיים.
מַנְג’וּשְרִי: היכן צריך להעמיד עצמו אדם שרוצה להעמיד עצמו בהשתוות הנפש עם כל היצורים החיים?
וִימַלַקִירְטִי: עליו לחיות את חייו למען שחרורם של כל היצורים החיים.
מַנְג’וּשְרִי: מה צריך לעשות אדם שמבקש לחיות למען שחרורם של כל היצורים החיים?
וִימַלַקִירְטִי: עליו לשחרר אותם מכל דופי.
מַנְג’וּשְרִי: כיצד צריך להתנהל אדם שמבקש לשחרר את כל היצורים החיים מכל דופי?
וִימַלַקִירְטִי: עליו להתנהל כראוי.
מַנְג’וּשְרִי: איך צריך להתנהל כדי להתנהל כראוי?
וִימַלַקִירְטִי: צריך להתנהל בלא היווצרות ובלא כיליון.
מַנְג’וּשְרִי: מה לא נוצר? מה לא מתכלה?
וִימַלַקִירְטִי: התופעות הרעות אינן נוצרות והתופעות הטובות אינן מתכלות.
מַנְג’וּשְרִי: ומהו השורש של התופעות הטובות והרעות?
וִימַלַקִירְטִי: החומרנות היא השורש של הטוב והרע.
מַנְג’וּשְרִי: ומהו השורש של החומרנות?
וִימַלַקִירְטִי: ההשתוקקות היא השורש של החומרנות.
מַנְג’וּשְרִי: ומהו השורש של ההשתוקקות וההיאחזות?
וִימַלַקִירְטִי: ההבניה שאינה מציאותית היא השורש של ההשתוקקות וההיאחזות.
מַנְג’וּשְרִי: מהו השורש של ההבניה שאינה מציאותית?
וִימַלַקִירְטִי: הזיהוי השגוי הוא השורש שלה.
מַנְג’וּשְרִי: ומהו השורש של הזיהוי השגוי?
וִימַלַקִירְטִי: היעדר היסוד.
מַנְג’וּשְרִי: ומהו השורש של היעדר היסוד?
וִימַלַקִירְטִי: מַנְג’וּשְרִי, כשדבר מה נעדר יסוד, איך יכול להיות לו שורש? לכן, בסיסן של כל התופעות הוא השורש חסר היסוד.
וִימַלַקִירְטִינִירְדֶשַה-סוּטְרַה 6-6.4
avatar

לומד, מתרגל ואוהב בודהיזם טיבטי מעל 23 שנה. מדריך מדיטציה ומתורגמן חובב.

גר מספר שנים בקהילה הטיבטית בצפון הודו שם ניהל את בית הספר להכשרת מתורגמנים לוטסאווה רינצ’ן זנגפו שבדהרמסלה. בעל תואר שני בלימודי בודהיזם מהאוניברסיטה העברית. את התזה שלו כתב על ידיעה תקפה (pramana) בפרשנות המדהימקה של אסכולת הגלוק בבודהיזם הטיבטי.

כיום עובד סוציאלי בבריאות הנפש וסטודנט לתואר שני בעבודה סוציאלית.

נשוי לאורלי, אב לאלה, ללילה הכלבה ולחתולות שימי (צ’נדרה) וניצה.

avatar

מורה לויפאסנה, מיינדפולנס ודהרמה. מלמדת בארץ ובעולם משנת 2004.

למדה ותירגלה עם מורים מובילים ברחבי העולם במסורת הויפאסנה הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות ההינדואיסטית.

שהתה תקופות ארוכות במזרח ומערב במנזרים ובמרכזי מדיטציה, כולל פרקי זמן ארוכים בריטריט-עצמי בדממה.

מלמדת בעמותת תובנה, מרכז גוף-נפש ועוד, בריטריטים, סדנאות וקורסים.

מובילה מסעות רוחניים ברחבי העולם.

מתגוררת ומלמדת ב’עלי אדמות’, מרכז רוחני אקולוגי שהקימה במושב לוזית שבעמק האלה.

avatar

ד”ר גידי איפרגן הוא עמית מחקר באוניברסיטת מונאש (מלבורן, אוסטרליה) החוקר את הפילוסופיה ההודית ואת הבודהיזם הטיבטי.

מאז 1997 הוא מלמד יוגה ומדיטציה, תחילה בישראל ואחר כך במלבורן, אוסטרליה.

ספריו “גילוי העצמי בפסיכולוגיה של היוגה” (2018) ו- “שלילה וחירות במשנתו של לונגצ’נפה” (2016) ראו אור בהוצאת רסלינג.

בנוסף, תרגם לעברית את “מחזור היום והלילה: טקסט טיבטי על האימון בהתבוננות” מאת נמקהאי נורבו (1998).

avatar

במשך למעלה מעשור שימש כמנהל האקדמי של בית הספר פסיכו-דהרמה, בו הוא משמש כיום כמרצה, מנחה ומורה בכיר למדיטציה.

לומד ומלמד במסורת הזן היפני. מתרגם כתבים מסורתיים ומודרניים בתחומים אלה ומחברם של הספרים “בודהיזם מבוא קצר”, ״לבי נבהל מהירח״ ו”משירי אוֹגָאווָה יוּקִימִיצוּ”.

פריטים נוספים

הקלטת מפגש שבילים רבים דהרמה אחת: הגיע הזמן לדבר על הרגע הנוכחי – המיתולוגיה של ״כאן ועכשיו״

לחצו למתן דאנה למורים.ות ולבודהיזם בישראל

בהשתתפות: טלי הלמן מור, ד״ר גידי איפרגן, ד״ר אסף סטי אל-בר, יובל אידו טל מנחים: אילן לוטנברג ואבי פאר הבודהה לימד: “…אל תעסקו בעבר. אל תאבדו את עצמכם בעתיד. העבר […]

וידאו
library image

בודהיזם בישראל מארחים את הוצאת פראג: הקלטת מפגש השקה לספר “להיות בודהיסאטווה” מאת פמה צ’ודרון

לרכישת הספר בחנות הספרים של בודהיזם בישראל

דוברים: הנזיר המכובד קרצ’ון (יקי פלט), שלמה בזם, אודי תגרי | מנחה: אבי פאר 📕 לרכישת הספר באתר הוצאת פראג » לראשונה בעברית, תרגום הפואמה “דרך הבּוֹדהיסאטווה” (בּוֹדהִיצָ’ארְיָאוָטָרה), פואמה המחזיקה כ-770 בתי […]

פמה צ'ודרון
וידאו
library image

הקלטת מפגש שבילים רבים דהרמה אחת: בודהיזם בגובה הלב – פרדוקס האנליזה של הרגשות

לחצו למתן דאנה למורים.ות ולבודהיזם בישראל

שהתקיים ביום שישי, 9 ביוני 2023 משתתפים: ד״ר אורה סתר, ד״ר רועי צהר, מתי ליבליך, אבירן בן דוד מנחים: אילן לוטנברג ואבי פאר רק 35 ס”מ מפרידים בין השכל אל […]

וידאו
library image

הקלטת מפגש שבילים רבים דהרמה אחת: עזבו אותי מ״טבע הבודהה״ – למה רע לי אפילו כשטוב לי?

לחצו למתן דאנה למורים.ות ולבודהיזם בישראל

שהתקיים ביום שישי, 31 במרץ 2023 בהשתתפות: יובל אידו טל, שרון חסיד אדמוני, מאיר זוהר, מנו כץ יש מסורות בדרך הבודהיסטית המתעקשות כי לכולנו יש כבר עכשיו “טבע בודהה” – […]

שבילים רבים דהרמה אחת
וידאו
library image
Skip to content