זה שהתעורר.
פריניבאנה (1)
כך שמעתי. בפעם אחת הבודהה התגורר בקרבה לסָאוַוטְהִי בחורשת גֵ’טָה במנזר של אַנָאטְהַפִּינְדִיקָה. במקרה זה הבודהה הדריך, עורר השראה, המריץ, ושימח את הנזירים בשיחת דהמה הקשורה לניבאנה, והנזירים האלו, בהיותם פתוחים, קשובים ומרוכזים בכל רוחם, היו מכוונים לשמוע את הדהמה.
אז, בהבנת חשיבות הדבר, הבודהה אמר את דברי ההשראה הבאים:
“נזירים, ישנו בסיס בו אין אדמה, אין מים, אין אש, אין אוויר; אין בסיס המורכב מאינסופיות החלל, אין בסיס המורכב מאינסופיות התודעה, אין בסיס המורכב מאינות, אין בסיס המורכב מלא-תפיסה-ולא-חוסר-תפיסה; לא העולם הזה ולא עולם אחר ולא שניהם; לא שמש ולא ירח. הנה, נזירים, אני אומר שאין ביאה, לא הליכה, לא השארות, לא גוויעה, לא היווצרות. לא קבוע, לא נע, אין לו תמיכה. רק זה הוא קיצו של הסבל.”
Parinibbana
Udana 8.1
פריניבאנה (3)
כך שמעתי. בפעם אחת הבודהה התגורר בקרבה לסָאוַוטְהִי בחורשת גֵ’טָה במנזר של אַנָאטְהַפִּינְדִיקָה. במקרה זה הבודהה הדריך, עורר השראה, המריץ, ושימח את הנזירים בשיחת דהמה הקשורה לניבאנה, והנזירים האלו, בהיותם פתוחים, קשובים ומרוכזים בכל רוחם, היו מכוונים לשמוע את הדהמה.
אז, בהבנת חשיבות הדבר, הבודהה ניצל הזדמנות זו לומר את דברי ההשראה הבאים:
“נזירים, ישנו לא-נולד, לא-מובא-לקיום, לא-נעשה, לא-מותנה. אם, נזירים, לא היה לא-נולד, לא-מובא-לקיום, לא-נעשה, לא-מותנה, שום מפלט לא היה נראה מפני מה שנולד, מובא-לקיום, נעשה, מותנה. אך מאחר ויש לא-נולד, לא-מובא-לקיום, לא-נעשה, לא-מותנה, בשל כך נראה מפלט מפני מה שנולד, מובא-לקיום, נעשה, מותנה.”
Parinibbana
Udana 8.3
וכן, נזירים, הנזיר המתבונן בתופעות שוהה בתופעות ביחס לשבעת איברי החוכמה (bojjhaṅga[1]). וכיצד, נזירים, הנזיר המתבונן בתופעות שוהה בתופעות ביחס לשבעת איברי החוכמה? כאן, נזירים, כאשר יש בו את איבר […]
ראהולה, תַרגֵל מדיטציה בדומה לאדמה. כאשר אתה מתרגל מדיטציה בדומה לאדמה, מגע נעים ומגע לא-נעים אינם משתלטים על התודעה ותופסים בה אחיזה, ואינם נשארים ומתקבעים בה. כשם שאנשים משליכים על […]
לוּ כל בעלי התודעה, כל הסובלים בגופם ובנפשם יזכו באוקיינוס של אושר ושמחה בזכות חסד זה שצברתי. לו לא יסבול איש יחלה או יעשה רע לא יפחד ולא ימעיט […]
לאחר שהבין את המקום השקט, אותו יש לקיים בראש ובראשונה על-ידי פעילות מיטיבה – עליו להיות מסוגל, ישר, נכון, בעל דיבור טוב, רך וללא יוהרה, שבע רצון, אחד שקל […]
שמעתי שפעם המבורך גר בין הסומבהאנים. ישנה עיר סומבהאנית הנקראת סדאקה. שם פנה המבורך אל הנזירים ואמר “נזירים!”. “כן, אדוני” ענו הנזירים. המבורך אמר: “פעם, נזירים, לוליין במבוק העמיד מוט […]