פיתוח התודעה (הפירוש המילולי הוא: “יצירה” או…
“נאמר: ‘ניבּאנה, ניבּאנה’. מהי ה’ניבּאנה’?”
ניבַּאנַה היא מילה בשפת הפּאלי הזהה למונח הסנסקריטי נירְוַאנַה. מונח זה מתאר את מטרת הדרך הבודהיסטית. המשמעות המילולית של המילה ניבַּאנַה (ונירְוַאנַה) היא “כּיבוּי”. כיבוי של מה? הסבר בדרשה שלמטה.
בדרשות הבודהיסטיות המוקדמות, הבודהה מזכיר את הניבַּאנַה פעמים רבות. יש מספר אופנים בהם הניבַּאנַה מתוארת, ולפניכם אחד מהתיאורים הללו. בדרשה זו, הנזיר סַאריפּוּטַה, אחד התלמידים החשובים של הבודהה, שהגשים בעצמו את הניבַּאנַה, מסביר לפרוּש גַ’מְבּוּקְהַאדַקַה (מחפש רוחני שאינו תלמיד של הבודהה, אך כנראה אחיינו של סאריפוטה) מהי הניבַּאנַה:
הדרשה על הניבּאנה
nibbanasuttam
(SN IV.251-2)
פעם אחת שהה המכובד סַאריפּוּטַה במַגַדְהַה בכפר ששמו נַאלַקַה. שם, ניגש אל המכובד סאריפוטה הפרוש גַ’מְבּוּקְהַאדַקַה ובירך אותו לשלום. לאחר החלפת הברכות הידידותיות ושיחת הרעים, התיישב הפרוש גַ’מְבּוּקְהַאדַקַה לצידו של המכובד סַאריפּוטַה ושאל אותו:
“החבר סַאריפּוטַה, נאמר: ‘ניבּאנה, ניבּאנה’. מהי ה’ניבּאנה’?”
“חבר, על קץ התאווה, קץ השנאה וקץ הבלבול, על כך נאמר ‘ניבּאנה’.”
“האם ישנה דרך, האם ישנו תרגול שבאמצעותו אפשר להיווכח באופן ישיר בניבּאנה?”
“ישנה דרך, ישנו תרגול שבאמצעותו אפשר להיווכח באופן ישיר בניבּאנה.”
“מהי הדרך, מהו התרגול שבאמצעותו אפשר להיווכח באופן ישיר בניבּאנה?”
“הדרך האצילה בעלת שמונת הנתיבים היא התרגול שבאמצעותו אפשר להיווכח באופן ישיר בניבּאנה, לאמור, ראייה נכונה, כוונה נכונה, דיבור נכון, פעולה נכונה, אורח חיים נכון, מאמץ נכון, מודעות נכונה וסמאדהי נכון.
באמצעות דרך זו ותרגול זה, אפשר להיווכח באופן ישיר בניבּאנה.”
“דרך זו היא מצוינת, חבר, תרגול זה הוא מצוין, בכדי להיווכח באופן ישיר בניבּאנה. זה גם מספיק, החבר סאריפּוּטַה, בשביל [לפתח] עירנות.
מתרגלת לומדת וחיה את הדרך הבודהיסטית משנת 1997, אז פגשה לראשונה את מדיטציית הויפסנא בהודו. מאז למדה ותרגלה עם מורים רבים במסורת הבודהיסטית בארץ ובעולם. משנת 2010 קרן מקדישה חודשיים בשנה לריטריטים ארוכים של התבודדות ותרגול.
קרן מלמדת דהרמה, מיינדפולנס ומדיטציית ויפסנא בעמותת תובנה, ב”נלנדה״: מרחב ללימוד ותרגול הדרך הבודהיסטית, ובמסגרות נוספות. היא בעלת תואר דוקטור בלימודי בודהיזם.
ספרה ״דברי הבודהה״ יצא לאור בהוצאת אוניברסיטת תל אביב.
ספרה השני עוסק בקשר בין מדיטציית ויפסנא (תובנה) וארבע הג’האנות יצא לאור בהוצאת רטלדג׳ – Early Buddhist Meditation: The Four Jhanas as the Actualization of Insight
תורגם לעברית ועתיד לצאת לאור בקרוב – “ארבע הג’האנות – מרחבי חוכמה וחופש”
פריטים נוספים
חקירת התופעות (דְהַמָה-וִיצַ’יָה)
אג’אהן טירדהמו(Ajahn Tiradhammo) הוא מוותיקי הנזירים המערביים במסורת נזירי היער התאילנדים. הוסמך לנזירות ב-1973 בתאילנד, היה שותף להקמת מנזרים באנגליה ובשווייץ וגם שימש כאב מנזר בניו-זילנד. *** מדיטציה מִצאו […]
אנרגיה (וִירְיָה)
אג’אהן טירדהמו(Ajahn Tiradhammo) הוא מוותיקי הנזירים המערביים במסורת נזירי היער התאילנדים. הוסמך לנזירות ב-1973 בתאילנד, היה שותף להקמת מנזרים באנגליה ובשווייץ, וגם שימש כאב מנזר בניו-זילנד. *** מדיטציה שבו […]
גורמים להתעוררות: התמדה (וִירִיָה)
טניסארו בהיקהו הוא נזיר ממוצא אמריקני במסורת נזירי היער של תאילנד. הוא הוסמך לנזירות בשנת 1976 על-ידי מורו אג’אהן פואנג ג’וטיקו, מתלמידיו של מאסטר המדיטציה הנודע אג’אהן לי דהמהדארו. בשנת […]
החקירה של מה שחשוב: גורם ההתעוררות השני (דְהַמָה-וִיצַ’יָה)
סנטיקארו בהיקהו (Santikaro Bhikkhu) הוא נזיר ממוצא אמריקני שחי זה יותר מעשרים שנה במנזר Suan Mokkh שבתאילנד. היה תלמידו של אג’אהן בודההדאסה, מלומד ומתרגל מוכר שתרם רבות כמורה וככותב להתפתחות […]
בודהיזם – קווים במיסטיקה, חרות ועוד
מאת: רחל ששון הכיוון המיסטי בזן הוא שאינסוף הרצונות שואבים מהרצון האחד – האחדות הקוסמית. תוך ריכוז בתשומת-לב במדיטציה יש להרהר בתבונה הנעלה (פרג’ניא) האומרת שהמציאות הקוסמית היא שלווה, אינסופית, […]